Første kvinnelige professor i dokumentarregi

I desember 2021 ble Nefise Øzkal Lorentzen, som første norske kvinne, tilkjent professorkompetanse i dokumentarregi. Hun er ansatt ved TV-skolen.

Portrettfoto av Nefise Øzkal Lorentzen. (Foto: Adrian Özkal Lorentzen)

I desember 2021 ble Nefise Øzkal Lorentzen, som første norske kvinne, tilkjent professorkompetanse i dokumentarregi. (Foto: Adrian Özkal Lorentzen)

– Det er klart jeg er stolt! Det har vært en lang og arbeidsom vei frem til denne graden. Samtidig synes jeg det er merkelig at jeg i 2022 er den første norske kvinnen som blir tilkjent professorkompetanse i TV- og dokumentarfilmregi. Det har vært mange flotte kvinnelige dokumentarfilmregissører i bransjen, derfor håper jeg at det kommer mange flere etter meg.

Nefise hadde ingen planer om å bli professor, men da hun ved en tilfeldighet leste en artikkel fra forskning.no , som sa at bare én av fire professorer i Norge er kvinne, ble hun rett og slett provosert.

– Da jeg i tillegg ble oppmuntret av gode kolleger, familiemedlemmer og fagforening gjorde jeg det eneste som bør forventes av en feminist, nemlig søke om opprykk og fortsette kampen for likhet og mangfold.

Opprykket ble godkjent av en internasjonal komite, bestående av professorer innenfor film og TV-studier ved universiteter i USA, England og Norge.

Produksjon og person

Da Nefise var barn drømte hun om å jobbe med teater. Hun ville stå på scenen og tolke karakterer av Brecht, Ionesco, Isherwood eller Shakespeare, men slik gikk det ikke. I stedet skulle hun vie livet sitt til å gi kvinner en stemme gjennom dokumentarfilmene sine.

– I løpet av min hovedfagsoppgave ved UiO innså jeg at jeg kunne bidra til å hjelpe andre ved å fortelle deres historier gjennom dokumentarfilmens muligheter.

Å lage film er ingen 9 til 4-jobb.

– Jeg har jobbet hardt, og fokuset mitt har vært å lage viktige og gode filmer for å sette søkelyset på historier jeg selv mener bør fortelles.

I løpet av de siste tjue årene har Nefise Øzkal Lorentzen produsert og regissert 20 filmer. Det har vært en god blanding av produksjoner, som 12 lange dokumentarfilmer, 2 barnefilmserier for NRK – både fiksjon og dokumentar, en musikkvideo for NRK og en kortfilm om vold. Hennes siste dokumentar Seyran Ates:Sex Revolution and Islam ble longlistet for Oscar.

Temaene i mange av filmene til Nefise handler om kjønn og feminisme.

– Fokuset mitt på temaet kjønn og feminisme er egentlig ikke et valg, men snarere en konsekvens.

Du kan jo stille deg noen relativt enkle spørsmål:

Finnes det noe diktatur som fremmer likestilling og mangfold? Nei.

Er det noen religion som gir kjernemakten til kvinner? Nei.

Hvem utsettes for vold og overgrep og drap bare fordi de er den de er? Kvinner.

Hvem får mindre betaling uavhengig av kvalifikasjoner? Kvinner.

Hvem sine historier er mindre representert i litteratur og film? Kvinnenes.

Det gjelder ikke bare de historiene jeg forteller, slik er det også i bransjen jeg jobber i. Kvinner er fortsatt underrepresentert i TV- og filmbransjen i Europa.

Mentor og underviser

Du underviser nå selv studenter i dokumentarregi – hvilke råd har du til dem?

Først gir jeg registudenter noen verktøy for å temme egoet deres, slik at de kan utvikle seg til å bli gode, kreative ledere som skal inspirere de andre faggruppene.

Min rolle ovenfor studentene er å være en mentor.

Studentene må ikke konkurrere med hverandre, men konkurrere først og fremst med seg selv; jeg vil at de skal lære seg kunstnerisk disiplin og ikke synes synd på seg selv når de møter motstand. Jeg ønsker at de tar sjanser, prøver og feiler og finner sin vei.

Målet er å hjelpe dem til å finne sin autentiske indre stemme og tonalitet, gjennom mange, kreative øvelser. Og til slutt oppfordrer jeg dem til å kjempe for drømmene og visjonene sine uansett. Mitt pedagogiske verktøy handler om å utvikle evnen til å se «de andre».

Jeg har en sterk tilhørighet til TV-skolen fordi jeg har veldig gode kollegaer og studenter som inspirer meg. Jeg håper at studentene også ser de mulighetene de får på TV-skolen. Gratis undervisning og utstyr, solid bransjenettverk og dedikerte lærere.

Av Trude Lindland
Publisert 28. jan. 2022 10:29 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22