TV-skolens Gullmedalje

Av og til er man med på å skape historie. Noen er på rett sted til rett tid, mens andre gjør seg bemerket fordi de har lagt igjen timer med hardt arbeid. For Ragnhild Nøst Bergem er det en blanding av begge deler.

Ragnild Nøst Bergem får gullmedalje fra Else Kåss Furuseth

Ragnhild Nøst Bergem mottar TV-skolens første Gullmedalje. Foto: Daniil. T. Ryvænge.

Det er nemlig historisk at hun er den første vinneren av TV-skolens Gullmedalje. Den historiske medaljen ble for første gang delt ut på Brakdagen, som er TV-skolens årlige brakstart på semesteret.

–Å feire fremragende resultater er viktig, forteller Ole Hedemann, professor ved TV-skolen og leder av Brakdagkomiteen.

Rett nok er all vellykket innholdsproduksjon alltid et resultat av godt teamarbeid – uten et velfungerende team, ingenting å feire.

Professor ved TV-skolen Ole Hedemann. Foto: Trude Lindland/HINN

Likevel, noen individer begår eksepsjonelle prestasjoner, og da er det fint å kunne putte dem i spotlight’en for et øyeblikk – for å lære av dem, men også for å si oss andre: se hva du kan oppnå! Se hva som er mulig å få til med talent og hardt arbeid! Både studenter og ansatte skal vite at å strekke seg blir sett og verdsatt, og nå kan man altså også få en gullmedalje rundt halsen.

Overraskelse

Utdelingen kom som en overraskelse for alle som deltok på Brakdagen, også for Ragnhild.

–Jeg ble selvfølgelig svært glad for prisen!

–Jeg har aldri blitt lurt eller overrasket på denne måten før. Jeg fikk vite i etterkant at de passet på så jeg ikke skulle gå ut av salen for eksempel. Det er jo litt morsomt å tenke på.

Ragnhild Nøst Bergem som mottar Gullmedaljen her sammen med instituttleder Jo Sondre Moseng
Ragnhild Nøst Bergem med Gullmedaljen. Her sammen med instituttleder Jo Sondre Moseng. Foto: Daniil. T. Ryvænge

Demens som tematikk

Gullmedaljen får hun fordi hun er en av TV-skolens tidligere studenter som har gjort seg særlig bemerket i året som har gått med Gullrutens fagpris i regi for sin kinodokumentar Vær Her. Filmen ble også nominert til Amanda for beste dokumentarfilm. Kinodokumentaren er en videreutvikling av eksamensfilmen hennes Husker du meg?, som handler om unge med demens.

Dokumentaren Husker du meg? følger tre yngre personer med demens, en av dem er Siri.

–Jeg jobbet deltid på en av avdelingene for yngre personer med demens mens jeg studerte, og på denne avdelingen bodde Siri. Hun hadde fått diagnosen som 38 -åring. Det berørte meg sterkt. Derfor var Siri og hennes familie viktige som medvirkende i filmen.

Etter at Ragnhild var ferdig på TV-skolen ønsket hun å belyse tematikken videre og gå mer i dybden. Det ble starten på arbeidet med dokumentarfilmen Vær her. Filmen følger også tre personer med demens.

–Jeg fikk filme dem i to år og ønsket å gi et ærlig innblikk i deres liv. Jeg viser det vanskelige og mørke, men også de fine stundene og lyset. At en film om demens har gått så bra på kino og TV er jeg glad for. Det er dessverre noe de fleste av oss kommer til å møte på i løpet av livet, forteller Ragnhild Nøst Bergem.

En smilende Ragnhild Nøst Bergem med medalsje og blomster
En fornøyd Ragnhild Nøst Bergem med blomster og Medaljen. Foto: Ragnhild Nøst Bergem.

Om prisvinneren sier Brakdagkomiteen:

Den aller første vinneren av TV-skolens gullmedalje har satt kraftige spor etter seg i året som gikk. Og det er hyggelig hvis prisen kan bidra til å vise dagens studenter at det faktisk er mulig å nå langt med talent og hardt arbeid, for vinneren er en tidligere student ved TV-skolen.

Hun, for det er en kvinne, kjennetegnes av sitt usedvanlige filmkunstnerskap hvor hun med nærhet og inderlighet skildrer sårbare karakterer på en måte som løfter det gjenkjennelige og allmennmenneskelige. Hun sier at hun lager dokumentarfilm for å løfte fram sårbare grupper og målet er berøre publikum, og det er en presis egenmelding!

Hun ble uteksaminert fra TV-skolen i 2016 etter å ha studert dokumentarregi her – og har rukket å oppleve å bli Amandanominert og vinne Gullrutens fagpris for beste regi enkamera dokumentar i 2023. Det var for kinodokumentaren Vær her som fulgte tre demenspasienter i slutten av livet. Nå er vinneren snart klar med sitt neste helaftens dokumentarprosjekt: Ola – en helt vanlig uvanlig fyr som det er store forventninger til.

Før du får navnet skal du vite at filmen er produsert av Herlig Film og TV med Camilla Vanebo som produsent, men her handler det om regissøren: TV-skolens Gullmedalje 2023 – den aller første i historien – tildeles Ragnhild Nøst Bergem!

Kriterier for Gullmedaljen

TV-skolens Gullmedalje utdeles hvert år i forbindelse med Brakdagen ved studiestart i august. Medaljen tildeles en tidligere eller nåværende student eller ansatt som i særlig grad har utmerket seg, for eksempel i form av:

• særlig vellykket audiovisuell produksjon
  • særlig viktige akademiske bidrag
  • særlig sterke administrative og miljømessige bidrag
  • særlig viktige tekniske/teknologiske bidrag

Ønsket om å formidle resultater/kunnskap på en god måte til et stort publikum/kolleger vil være en viktig del av grunnlaget for tildelingen.

Se filmen Vær her

«Vær her» er en varm og kritikerrost dokumentar hvor vi møter tre voksne mennesker; Sigvald har vært gift i 50 år, Mimi har en tvillingsøster, barn og barnebarn, mens Jan lever alene. Livene deres har tatt en vending og de er helt avhengig av at omgivelsene rundt viser forståelse for demenssykdommen. Musikk spiller en stor rolle og vi ser hvordan toner og tekst kan bidra til kommunikasjon når språket forsvinner. I denne livgivende filmen går regissør Ragnhild Nøst Bergem nært i det såre, vonde og gode. «Vær her» handler om viktigheten av relasjoner og det å være til stede.

Les mer om Ragnhild Nøst Bergem

Mer om Brakdagen

Lyst til å bli student hos oss?

Emneord: TV-skolen, Gullmedalje, AMEK, Brakdagen Av Trude Lindland
Publisert 7. sep. 2023 09:35 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22