Hevder seg i verdenstoppen

Karsten Fridstrøm (27) er nyutdannet 3D-artist fra Spillskolens bachelor i animasjon og digital kunst. Nå hevder han seg i verdenstoppen blant 3D- artister og animatører.

En scene fra Karsten Fridstrøm  sin video som viser en mor med barn på en togreise i verdensrommet

Vår tidligere student er nemlig en del av nett-snakkisen «Infinite Journeys».  YouTube videoen «Infinite Journeys» er et av prosjektene til den kjente Youtuberen Clinton Jones. Jones er en sosial type, i hvert fall på nett, for han inviterer til åpne 3D-utfordringer. Kravene til alle som ville delta på denne utfordringen var at bidragene måtte ta utgangspunkt i en fast mal og ett sett regler som besto av én fast kameravinkel, minst én karakter og en følelse av bevegelse mot høyre.

Det er altså her vår tidligere student Karsten Fridstrøm starter på sin kreative tilnærming til denne oppgaven. Men tida er knapp, og jobben er ganske stor så han må bare bestemme seg. Det handler om valg og avgjørelser.

Filmlandskapet

Den 9 minutter lange videoen «Infinite Journeys» er klippet sammen av hundre ulike, kreative verdener. Det betyr at unge, kreative 3D-designere møtes i et felles prosjekt hvor resultatet er en stilistisk reise gjennom et kunstnerisk landskap skapt av hundre forskjellige mennesker. Og for en reise dette er!

Vi tas med gjennom et tverrsnitt av unge, kreative menneskers individuelle verdener. Vi bølger oss gjennom storbylandskap, verdensrommet og fremtidsdystopi. Vi reiser med tog, t-bane, racerbil, romskip, bobil og på skateboard for å nevne noe. Av og til inn i fremtiden av og til tilbake i historien, noen ganger under vann, men alltid mot høyre. Og midt inne i reisen finner vi Karstens bidrag, moren med babyen i verdensrommet.

Utsnitt av designet Karten Fridstrøm brukte i videoen sin. Her ser man verdensrommet og en stor planet på utsiden av togvinduet
Bilde viser prosessen og oppbyggingen av togreisen. Illustrasjon Karsten Fridstrøm

– Jeg hadde mange forskjellige ideer til oppgaven, men jeg endte til slutt opp med å bestemme meg for å lage en scene som skulle representere en slags «togreise» gjennom verdensrommet. Jeg ser ikke for meg at det er et faktisk tog de sitter på, men jeg ville prøve å skape følelsen av at de er på en lang reise igjennom verdensrommet, som om det nesten var en slags interrail i fremtiden.

En liten filmsnutt som viser scenen fra togreisen
Kartsen Fridstrøm sitt bidrag til konkurransen.

Fridstrøm sin originale tanke var at det skulle være en hel familie som reiste, men fordi det var knapt med tid måtte han skalere prosjektet ned og endte opp med en mor og ett barn. Samtidig var det viktig for Fridstrøm at det i scenen var noe interessant i bakgrunnen, noe karakterene i forgrunnen kunne titte på og fascineres over. Dette var et grep for å samle forgrunnen og bakgrunnen og få dette til å henge sammen visuelt. Derfor valgte han en slags planet med gigantiske, fremtidige megabyer.

– Jeg ville prøve å gjenskape den spenningen jeg selv følte da jeg reiste med tog som liten og speidet ut av vinduene mens landskapet suste av gårde.

Portrett av Karsten Fridstrøm sittende på et kontor
Karsten Fridstrøm ved arbeidspulten sin.

Et naturlig valg

Og noen togturer har det blitt. For Fridstrøm har vokst opp i Stange, og da er ikke veien veldig lang til Hamar og Spillskolen. Det er faktisk en akkurat passe togtur unna.

Hvorfor han valgte Spillskolen er ganske enkel.

– Jeg valgte Spillskolen fordi jeg allerede hadde en interesse for 3Ddesign før jeg begynte. Dessuten hadde jeg hørt gode ting om studiet på Hamar, som også er veldig nært der jeg vokste opp. Derfor virket det midt i blinken for meg, og jeg er veldig fornøyd med det valget!

Gjennom studietiden var han veldig i tvil om han ville rette seg mot å jobbe med spill, eller med film, men han valgte til slutt å prøve å spisse seg inn mot film.

– Det er jo fortsatt mye av det samme når det gjelder generell 3D modellering og diverse, men jeg synes at det var bra at det fantes valgmuligheter innenfor et studie hvor jeg for eksempel kunne ta 3D-generalisering, i stedet for noe mer spesifikt rettet mot spill.

Det kan virke som om det var et smart valg for Karsten Fridstrøm, i sommer fikk han ny jobb i det Oslobaserte firmaet GimpVille, som leverer forskjellige VFX-shots til filmer, serier og reklamer.

–Det er veldig spennende, og jeg føler meg veldig heldig som har fått en så bra jobb nesten rett etter at jeg var ferdig med utdanningen min. Jeg lærer nye og spennende ting hver dag. Jeg søkte på jobben som en «3D generalist», og arbeidsoppgavene mine nå går mest på å lage assets. Det vil si at jeg 3D modellerer og teksturerer, og ferdigstiller forskjellige 3D assets som blir brukt i produksjoner.

Selv om jobben selvfølgelig tar mye tid, ønsker han å fortsette med å utvikle seg selv med egne prosjekter, og å være med på fremtidige konkurranser som ligner på prosjektet «Infinite Journeys».

Målet hans denne runden var å være blant de 100 beste. Det klarte han. I fremtiden håper han å nå topp 5.

–Det er selvfølgelig svært lærerikt og spennende å være med på slike prosjekter, man føler at man er en del av noe stort, noe som strekker utover kontoret, Oslo, Norge ja, som en del av verden. Det er kult! Tanken på at det sitter mange rundt omkring som har samme interesse og lidenskap for faget som meg, og som i tillegg jobber parallelt med det samme prosjektet, er egentlig en litt surrealistisk tanke og samtidig unikt og ganske flott å ta del i.

Her ser du hvordan Karsten Fridstrøm har jobbet med prosjektet

Vil du bli student på Spillskolen kan du lese mer om studiet her

Bilde av Bård R. Gunnerud
Undervisn.leder