Prestisjepris til TV-skolen

Da Gullrutens fagpris gikk av stabelen i går kveld vant professor Halldor Krogh pris for beste lydproduksjon for produksjonen Raajore.

Portrett av professor Halldor Krogh

Professor ved TV-skolen, Halldor Krogh.

Foto Trude Lindland/HiNN

—Dette er selvfølgelig stor stas! Ekstra stas er det å dele prisen med den tidligere studenten ved TV-skolen, Bjarne Dankel, forteller Halldor Krogh.

Om prosjektet

—Dette har vært et stort prosjekt. Prosjektet består av en CD-produksjon og TV-produksjon. CD-produksjonen, som ble tildelt Spelemannsprisen for beste tradisjonsmusikk, ble spilt inn med Marja Mortensen, Daniel Herskedal, Jakob Jansson og KORK høsten 2020.

TV-produksjonen ble spilt inn i Røros kirke høsten 2021. Det foreligger altså en live TV-produksjon av prosjektet og en studioproduksjon.

—Det er Marja Mortensson, Daniel Herskedal og Jakob Jansson, som er utøvere på henholdsvis sang, tuba og basstrompet - ja, det finnes - og perkusjon, som har komponert musikken, forteller Krogh.

Musikken har et sørsamisk musikkuttrykk, og representerer noe helt nytt i norsk og internasjonal sammenheng. Ved siden av det orkestrale uttrykket innehar komposisjonene også lengre partier med improvisasjon.

— Dette er et spennende og viktig verk, som setter det sørsamiske musikkuttrykket på kartet. Det var en produksjon det var svært ærefullt å få være med på. I tillegg er det veldig stas å få prisen for et så spennende og viktig verk som dette, og flott å få dele den med en glimrende lydtekniker som Bjarne Dankel.

Foto av Halldor Krogh og Bjarne Dankel på prisutdelingen
Halldor Krogh og Bjarne Dankel under prisutdelingen

Filmmusikk-komposisjon

Filmmusikkstudiet ved Høgskolen i Innlandet er unikt i internasjonal sammenheng, i og med at det er plassert på en Film og TV-skole, der vi definerer filmmusikkstudiet som et film og TV- studium, og ikke som et musikk studium. Vi uteksaminerer i år det tiende kullet, og har opparbeidet oss bred erfaring innen fagfeltet. Det er et deltidsstudium som muliggjør frilans jobbing ved siden av studiet, og vi tar hvert år opp 6 studenter.

Årets søknadsfrist er utvidet til 1. juni.

Av Trude Lindland
Publisert 28. apr. 2022 15:28 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22