Storfint besøk

Linda Green har jobbet med å utvikle produksjonen av Top Gear, Sommer-OL i London 2012 og Blue Planet for BBC -i går holdt hun masterclass for TV-skolens studenter.

Portrettbilde av Linda Green på grå bakgrunn

Linda Green gjestet TV-skolen

Foto: TrudeLindland,HINN

Med sitt vinnende vesen øste Linda Green av sin lange erfaring og ga TV-skolens ledelsesstudenter en dag full av ny kunnskap og kreative innspill.

Selv er hun opptatt av å lære bort faget, men håper også at studentene vil bryte de faste reglene.

– Kreativitet er å bryte mønstre, sier Green. Først er det viktig å lære seg faget, så er det viktig at de unge tørr å bryte regler. Slik vil de være med å endre bransjen.

Linda Green i helfigur i en trapp
Linda Green
Foto: Trude Lindland, HINN

En annen motivasjon for Green er å lære seg å se de faste mønstrene, både i livet og i arbeidet sitt.

– Man må bryte mønstre for å vokse, både som person og som kreativ leder. Originale ideer kommer fra å bryte gamle mønstre.

Linda Green var en sterk motivasjon mot den kreative lederen jeg ønsker å bli! Hun var inspirerende, trygg og fikk alle i rommet til å føle seg sett og forstått.

Henriette Lundbakk,  student TV-ledelse

TV-bransje i utvikling

Det er nettopp det TV-skolen gjør nå. Norsk innholdsproduksjon for norske seere er hardt presset av konkurransen fra globale strømmetjenester, og for å hjelpe bransjen har TV-skolen som målsetting å bli en medieutdannelse i verdensklasse.

– Gjennomsnittlig er ikke godt nok i TV-bransjen lenger. Det velges bort, forteller professor Ole Hedemann ved TV-skolen.

Ole Hedemann sittende i en trapp
Ole Hedemann
Foto: Trude Lindland, HINN

– Derfor henter vi inn dyktige gjestelærere fra inn- og utland og med Linda Greens kompetanse er hun en av garantistene for at vi beveger oss fra NM til VM. Hennes massive erfaring, ikke minst som leder for BBCs Creative Leadership programme, gjør henne til akkurat den typen kapasitet vi skal lene oss mot for å utdanne neste generasjon kreative ledere.

Imponert over at TV-skolen klarer å få tak i så flinke og store utenlandske aktører.

Tobias Berg, student TV-ledelse

Etter en åpen forelesning skal Linda ha en workshop for elleve heldige studenter som studerer TV-ledelse på TV-skolen.

Som forberedelse har studentene gjennomført en test, «Foursight», som skal gi dem innsikt i styrker og svakheter som kreative ledere. Gjennom resultatene vil de også vite mer om hva slags kompetanse de trenger rundt seg i framtida for å danne optimale team.

Utrolig inspirerende og tankevekkende! Linda Green er nok en av mine favorittgjesteforelesere noensinne da hun er så utrolig varm, morsom og skarp!

Julia Stark-Olsen, student TV-ledelse

– Det er spennende for studentene å få klargjort for seg selv og medstudentene sine om de tilhører gruppen clarifyer, ideator, developer eller implementer? Jeg håper dette blir en del av Ledelsesstudiet og at Linda vil dukke opp her hvert år framover, sier Hedemann.

As you drive up to the Norwegian TV school in Lillehammer, on a snowy winter’s day, your eyes are drawn to the breath-taking scenery and winter wonderland landscape. Once inside the cosy, modern school, the atmosphere is welcoming and buzzing with activity.  Talking to students from the school met all my expectations and more, with engaged students full of interest, imagination and ideas.  Creative leadership is about believing in your ideas and getting others to believe in it too; I hope that my visit has inspired students to make their ideas a reality.

Linda Green.

Vil du vite mer om hva TV-ledelse er?

Av Trude Lindland
Publisert 16. feb. 2022 12:34 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22