TV-skolen lager TV-serie til VGTV

Har du hørt om prokrastinering? Er du kanskje en som prokrastinerer selv? Følg med på VGTV sin serie «25/7 – Ikke nok timer i døgnet.»

Studenter fra TV-skolen og deltager i samtale under innspillingen av serien.

Studenter fra TV-skolen og deltager under innspillingen av serien.

De unge vet hva det er – selv om foreldrene deres kanskje aldri har hørt uttrykket: prokrastinering.  Nå har tredjeårsstudentene ved TV-skolen på Høgskolen i Innlandet dykket dypt ned i tematikken og utviklet, produsert og solgt serien "25/7 - Ikke nok timer i døgnet" til VGTV.

Ikke nok timer i døgnet

Seriens innhold

I serien møter vi unge mennesker som ikke klarer å prioritere tiden sin. De utsetter alt, og det kan gi store konsekvenser for livene deres.  Psykologspesialist Ingeborg Rivø har veiledet deltagerne før og under opptak, og kommer med gode tips som kan hjelpe seer og deltaker. Hun har gitt serien faglig tyngde. Samtidig bidro hun til å skape en trygghet for studentene ved TV-skolen slik at de ble trygge på at de kunne hjelpe deltagerne.

Samboerparet fra første episode utenfor sitt hjem sammen med kameramann fra TV-skolen
Fra opptak av første episode

Ideen er basert på omfattende innsiktsarbeid blant unge som viste at prokrastinering er en svært aktuell tematikk. Under utviklingsarbeidet gjennomførte studentene mange brukerintervjuer med studenter og andre i målgruppen, i tillegg til en større kvantitativ undersøkelse. Dette arbeidet viste tydelig at svært mange unge føler at tiden ikke strekker til, og at de synes det er vanskelig å få gjort det man må, bør og vil.

Intens og lærerik periode

- Vi er så stolte, sier prosjektleder Oda Børresen og serieregissør Håvard Flatebø Trætteberg.

- Det har vært en intens periode med mange sene kvelder, så det er stor stas at arbeidet vårt nå får anerkjennelse i bransjen. Vi vet hvor relevant tematikken er for studenter og unge i dag, og har derfor stor tro på at mange vil relatere og kjenne seg igjen i det vi har laget.

Bilde av instituttleder Jo Sondre Moseng

Instituttleder Jo Sondre Moseng på TV-skolen er også stolt:

- TV-skolen er en svært praktisk utdannelse og salget beviser at vi lykkes med å få studentene opp på et høyt nivå innen alle de forskjellige fagfunksjonene som trengs for å lage bra TV.

Prosjektet ble organisert som et produksjonsselskap der alle fagfunksjoner samarbeidet. Foto, lyd – og klippestudenter jobbet sammen med registudenter og studenter fra TV-ledelse. Totalt har det vært 35 studenter som har vært involvert.

Serien hadde premiere på VGTV 3. januar, og er den første dokumentarserien laget av studenter som blir vist på en så stor plattform.

VGTV 25/7 ikke nok timer i døgnet

Logo til serien

Har du lyst til å jobbe med TV-produksjon? Ta en titt på våre nettsider eller ta kontakt med oss, så gir vi deg råd om hvilken linje som kan passe best for deg.

Av Trude Lindland
Publisert 7. jan. 2022 10:05 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22