English version of this page

Spillskolen (Institutt for spillutdanninger)

Spillskolen utdanner kreative skapere av spill- og digital kunst og animasjon, samt dataprogrammerere innenfor et bredt spekter, inkludert kunstig intelligens, i tillegg til ledende kompetanse innen VR og AR. Spillskolen har et fullt rigget motion capture-studio beliggende i PARK på Hamar

En samling små bilder som er satt sammen av forskjellige spill studentene på spillskolen har laget

I tillegg til nært samarbeid med offentlig og privat sektor har Spillskolen samarbeid gjennom AR, VR og spill-prosjekter med flere fakulteter på Høgskolen i Innlandet, samt andre akademiske institusjoner i Norge og internasjonalt. Alle prosjekter har som formål å bygge kapasitet for arbeidslivet.

Instituttet har i dag ca. 300 studenter og 25 ansatte i tillegg til timelærere og gjestelærere, og er i rask vekst. Fagmiljøet er internasjonalt og tverrfaglig med både et praksisnært og teoretisk vitenskapelig fokus.

Spillskolen tilbyr disse studiene:

To dinosaurfigurer i et jungelaktig miljø. Bildet er hentet fra et spill produsert på Spillskolen
Illustrasjon: Stefan William Rudebjer
Havfrue som sitter i et undervannslandskap
Illustrasjon: Carla Cerutti
Ai-generert bilde av en robot i en intervjusituasjon
Illustrasjon: Dall-E

Serious games

Spill kan være både moro og alvor. Førsteamanuensis ved Spillskolen Sophie Anne Mobbs adresserer myter om hva spill er og hvem som spiller dem.

I dette foredraget holdt som en del av  XR4ALL Annual Event 2020: Training future XR professionals viser hun hvordan spill og AR&VR teknologi kan brukes til å forbedre den virkelige verden.

Nettverk og partnere

Spillskolen er medlem av forretningsklyngen VRINN og er en del av  gründer- og næringshuset PARK. PARK huser studio for ny teknologi (AR, VR og Motion Capture), Spillskolens videreutdanning i Virtual and Augmented Reality (AVR) (gjennomføres på engelsk), Hamarregionen utvikling og bedrifter som jobber med teknologi, som Hamar Game Collective med 14 bedrifter, EON Reality Norge (en av verdens ledende innen VR og AR med fokus på kunnskapsoverføring, Making View (VR og 360 video), Collaborative Workplace (ledertrening med VR og spill), og mange flere. Klyngen bak PARK og VRINN har en velfungerende trippel helix modell for innovasjon og vekst, og gjennom nært samarbeid har prosjektet blitt en stor suksess.