Gullrutens fagpris til tidligere student

Tidligere dokumentarregistudent ved TV-skolen, Ragnhild Nøst Bergem, vant Gullrutens fagpris for beste regi for filmen Vær her.

Bildet viser Ragnhild Nøst Bergrem som holder Gullruteprisen hun akkurat har mottatt for beste regi

Ragnhild Nøst Bergem fra prisutdelingen under Gullrutens fagpris

Når Gullruten sendes på TV2 fredag 12. mai har bransjen allerede delt ut sine priser. Der fikk vår tidligere dokumentarregistudent Ragnhild Nøst Bergem pris for beste regi med sin film Vær her.

Vi gratulerer selvfølgelig og spør henne det obligatoriske spørsmålet hva føler du nå?

–Jeg ble utrolig glad for prisen!

Det er klart at anerkjennelse fra de som jobber i bransjen betyr mye. Det gir motivasjon til å arbeide videre i retningen jeg har startet som regissør.

Demens og nærvær

Den kritikerroste filmen Vær hær er en varm og nær skildring av tematikken rundt demenssykdom. En sykdom Ragnhild har forholdt seg til i nær familie.

– For det første har jeg hatt demenssykdom i egen familie. Både mormor og farfar fikk diagnosen. Familien min og jeg har kjent det på kroppen.  I tillegg har jeg hatt deltidsjobber både på sykehjem, i hjemmesykepleien og på avdeling for yngre personer med demens.

Der møtte hun mange skjebner og har sett at dette kan ramme hvem som helst.

–Derfor er det viktig å vise frem hverdagen. Jeg har laget en film om utfordringer og det mørke, men jeg har også ønsket å vise det fine som hverdagen fremdeles inneholder. Det finnes fortsatt lys.

Filmen har blitt godt mottatt og vunnet flere priser. Hva er det med filmen som treffer?

–Jeg lager dokumentarfilm for å løfte frem sårbare grupper og mitt mål er å berøre publikum.

For å få til det tror jeg at jeg må komme nær slik at Jan, Mimi, Sigvald og deres nærmeste deler åpent og sårbart.

Sigvald sitter på en stol med en kvinne på fanget. De smiler
Fra filmen Vær her Foto: Ragnhild Nøst Bergem

Kanskje det er noe av det som gjør at det treffer? Det er veldig mange som forteller at de kan kjenne seg igjen. I tillegg har det vært viktig for meg å formidle at filmen ikke bare handler om demens, men om hva som skjer når livet tar en vending.

Jeg har fått følge tre menneskeliv hvor livet har tatt en ny og uventet vending. Slik er livet. Vi vet aldri når livet vender. Derfor er det viktig å være til stede, vær her.

Camilla Vanebo er førsteamanuensis ved TV-skolen og en av tre produsenter på filmen Vær her. Hun er selvfølgelig stolt av vår tidligere student.

Portrett av Camilla Vanebo
Førsteamanuensis ved TV-skolen Camilla Vanebo. Foto: Trude Lindland /HINN

–Dette synes jeg er en fantastisk velfortjent pris, og jeg er så stolt og glad på hennes og filmens vegne!

Ragnhild har laget en imponerende helstøpt film om et viktig tema, som folk blir berørt av. Ikke minst er dette veldig gøy for oss i produksjonsselskapet, for dette har vært en prosess som har møtt mye motstand underveis fra konsulenter og redaktører.

Hva skal til for å lykkes som dokumentarfilmregissør?

–Ragnhild er ikke bare en flink historieforteller, men hun er også et så bunnsolid medmenneske. Hun har en helt særegen måte å tilnærme seg de medvirkende på, og den tilliten hun har fått fra de pårørende til å gjøre dette er enestående. Nøkkelen ligger i hennes tilstedeværelse og oppfølging av de impliserte parter som er et eksempel til etterfølgelse, sier Vanebo.

Rett ut i bransjen

Da Camilla Vanebo ble koblet på prosjektet Vær her trengte prosjektet en ny regissør. Hun tenkte umiddelbart på Ragnhild på bakgrunn av hennes eksamensfilm fra TV-skolen Husker du meg?

–Den var et portrett av unge med demens, og jeg husker jeg synes den var veldig moden og formmessig gjennomført og ble veldig beveget. Filmen var så fint fortalt, veldig visuell, poetiske bilder, og med en ro over historien. Det var inngangen til samarbeidet. Jeg hadde ikke Ragnhild som student, så enda bedre å finne ut at det utdannes så flinke folk fra TV-skolen!

Jan fra filmen Vær her Foto: Ragnhild Nøst Bergem

At man faktisk er i stand til å jobbe på like vilkår kort tid etter endt utdanning er en god attest - det kan ikke bli bedre enn det, sier Vanebo, og både publikums mottagelse, Amandanominasjon og nå Gullrutens fagpris for beste regi enkamera dokumentar viser at det ble et lykketreff med Ragnhild og Vær her

Veien videre

Ragnhild Nøst Bergem ble uteksaminert fra TV-skolen i 2016 og vi lurer selvfølgelig på hva hun holder på med nå.

–Jeg har reist en god del på turné med Vær her gjennom Den kulturelle skolesekken.

Det har vært givende og interessante møter med elever og lærere fra de videregående skolene. En ekstra gevinst er at jeg får se så mye av Norge.

Nå har jeg laget ferdig min andre langdokumentar Ola - en helt vanlig uvanlig fyr. Filmen hadde verdenspremiere på Tromsø Internasjonale filmfestival i januar, og så har den fått hederlig omtale på Human - festivalen i Oslo.

Det har vært en god start, og jeg gleder meg til at flere skal få bli kjent med Ola og hans univers!

Filmen skal vises på kino til høsten, og etter hvert skal den også vises gjennom Den kulturelle skolesekken.

Her er teaseren til filmen

For interesserte ligger TV-versjonen av Vær her fortsatt NRK sin nettspiller

Er du interessert i å ta utdanning innfor dokumentarregi kan du lese mer om våre studier her

Av Trude Lindland