Caroline Kløverud

Caroline Kløverud studerte Dokumentar- og TV-produksjon med fordypning i klipp. Nå jobber hun som dokumentarist og visuell kunstner. 

Portrett av Caroline Kløverud på kontoret foran datamaskinen sin.

Hva går jobben din ut på?

Jeg jobbet som fotoredigerer, klippeassistent, etterarbeidskoordinator og klipper i noen år før jeg valgte å bli frilanser og selvstendig. Nå er jeg min egen sjef og driver mitt eget selskap og lager dokumentarer og visuelle videoer til sceneshow. Dagene er varierte og jeg sitter som oftest med alle rollene i en tv- og filmproduksjon, det er alt fra manusskriving, opptak, etterarbeid, visninger, møter med kunder, og ikke minst søknadsskriving for å få midler til prosjektene. Akkurat nå har jeg også min første egenproduserte dokumentarfilm på vei ut til filmfestivaler og kinoer. Det er skikkelig stas etter mange timer på klipperommet.

Fortell en kort historie om noe du har opplevd på jobb

Jeg opplever ofte at ett prosjekt kan dra meg videre til et nytt prosjekt, eller til nye samarbeidspartnere. Rett og slett det å være søkende og nysgjerrig på det som skjer rundt. Noen ganger havner jeg oppi de rareste situasjonene, eller møter noen av de kuleste folka jeg vet om, men det et jo det som er gøy og bra og som blir godt innhold til slutt, og ikke minst veldig gøy med jobben.

Hva er det gøyeste med jobben din?

Jeg er heldig som får jobbe med mange forskjellige kulturfolk som ikke nødvendigvis er en del av TV-bransjen, men som jeg samarbeider med i forbindelse med sceneshow. Og den kreativiteten vi kan skape sammen, kun fordi vi er fra forskjellige felter, det er ekstremt motiverende og gøy å få være med på. Også er ingen dager like! En dag filmer jeg et intervju, en annen er jeg i møte om midler, en annen filmer jeg noen som gjør pole midt utpå jordet, og i slutten av uka redigerer jeg abstrakte filmer til en rockekonsert. Så sjeldent en kjedelig dag på jobb!

Hva var det viktigste du lærte ved TV-skolen?

Å eksperimentere!

Jeg oppdaget det altfor sent, men heldigvis får jeg eksperimentere masse i dag gjennom jobben min, noe det er mangel på ellers i bransjen. Også det å lære at en dokumentar trenger ikke bare å være intervju på intervju, men å faktisk kunne leke seg med metaforer, kontraster og følelser. Kanskje det viktigste er at det ikke er så farlig om du failer litt hos TV-skolen, det viktigste er å prøve nye ting, så sitter du med erfaringen til neste gang du skal gjøre det helt på ekte i bransjen.

Hvorfor vil du anbefale andre å studere ved TV-skolen?

Hvis du er som meg da jeg søkte, så drømmer du kanskje om å se navnet ditt i rulleteksten? Fortelle de sykeste historiene, ta de kuleste bildene? Og er du motivert, søker og jobber hardt så er ikke drømmen altfor vanskelig å oppfylle etter endt studier hos TV-skolen. 

Ute i bransjen blir alle fornøyde når du sier at du kommer fra Lillehammer, det trenger ingen forklaring. Og sist, men ikke minst, studietiden på TV-skolen er verdifull av to enkle grunner, masse kunnskap og nye venner/kontakter du på et eller annet tidspunkt vil jobbe med igjen.

En dame i en svart og rosa badedrakt med  en rosa flamingo på hodet står på en en steinstrand foran et vann
Bildet er fra et kunstprosjekt Caroline jobber med. 

Mer om bachelor i Dokumentar- og TV-produksjon 

Publisert 11. mars 2024 14:15 - Sist endret 23. mars 2024 08:22