Iain kan få Student-Oscar: – Filmskolen innfridde på alle måter

Eksamensfilmen til Iain Forbes ved Den norske filmskolen (DNF) er klar for finalen i Student Academy Awards.

To studenter som stirrer på en PC-skjerm.

Iain Forbes har tidligere studert ved Den norske filmskolen. Nå er han klar for finalen i Student Academy Awards med filmen Gjensyn. Foto : Tøri Gjendal.

– For å være ærlig så har jeg alltid drømt om å få en student-Oscar, så å faktisk få oppleve å bli nominert er rett og slett fantastisk. Å ha kommet så langt er et kvalitetsstempel som tilsier at det vi har laget er et godt eksamensprodukt, og responsen på nominasjonen fra kollegaer og produsenter har vært veldig rørende. Det vil forhåpentligvis fungere som en motor for videre karriere og åpne dører slik at jeg snart kan lage min første langfilm, sier Forbes.

33-åringen fullførte utdanningen ved Den norske filmskolen sommeren 2022, og det er eksamensfilmen «Gjensyn» som kan ende opp med en Student-Oscar.

– Som regissør har jeg nok en litt amerikansk tilnærming til film. Jeg liker å spille på de store følelsene, og det gjør seg i en slik sammenheng tror jeg. Tilbakemeldingene tilsier at mange av de som har sett filmen ble rørt, akkurat det vi var ute etter. Jeg vil også berømme resten av teamet fra filmskolen; Tøri, Karoline, Lina, Natascha, Brynhild, Marthe og Richard. Vi har fått til en teknisk presis film som er helstøpt og polert, og treffer noe i Oscar-nerven, sier Forbes.

Tretten år gammel mistet Iain faren sin, noe han har brukt som inspirasjon til filmen. Ideen til filmen fikk han sommeren før han skulle ta fatt på det siste året med studier.

Fikk ideen før det avsluttende året på DNF

– Jeg var hjemme hos moren min i Lillesand. Da fortalte hun meg at hun hadde drømt at hun møtte faren min på en flyplass der han sa at han var i live. Følelsene det ga til moren min smittet over på meg, erindrer Forbes.

Sorg er et gjennomgående og nærliggende tema i «Gjensyn» der en sjokkerende hjemkomst leder til at en hel familie må konfronteres med hvordan sorgen har påvirket dem.

– Utgangspunktet for filmen er at en mann som har vært død i 20 år dukker opp på trappa til familien. Hvordan forholder man seg til det? Filmen er i fiksjonsklassen og er en magisk realistisk fortelling, sier Forbes.

Opptak i en tv-stue.
En rekke studenter fra DNF er involvert i filmen. Foto: Tøri Gjendal.

Lyktes på fjerde forsøk

Å studere ved DNF har vært et mål for Forbes helt siden han ble oppmerksom på skolen på videregående. En nærmest mytisk institusjon på Lillehammer beskriver han fascinasjonen som.

Allerede som 19-åring søkte han om studieplass, men først på fjerde forsøk skulle det lykkes. I mellomtiden hadde han studert ved Nordland kunst- og fagskole i Kabelvåg på Lofoten og jobbet som frilanser i seks år.

– Jeg kom endelig gjennom nåløyet og startet med studier ved DNF høsten 2019. Det var overveldende for meg å komme inn. Det var en «golden ticket» for meg og min videre karriere, og når jeg nå ser tilbake på studietiden innfridde studiet på alle måter, sier Forbes.

Studenttilværelsen på Lillehammer bar litt preg av at han var del av det såkalte covid-kullet, med en rekke restriksjoner. Han er ærlig på at han var litt spent på å flytte fra Oslo til en litt mindre by.

– Det var litt som å gå på folkehøgskole, men med en massiv gevinst for meg som student. Både studentene og lærerstaben har alle et ønske om at skolen skal ha det aller høyeste nivå, noe som gjennomsyrer hele det faglige opplegget på skolen, sier Forbes.

Stort faglig utbytte av DNF

Å studere ved nettopp DNF innebærer flere enorme fordeler kontra andre utdanningsinstitusjoner, ifølge Forbes. Som student er man sikret tilstrekkelig med ressurser til øvelsene, blant annet budsjett til skuespillere og ekstern stab. Enda viktigere er nettverket man opparbeider seg i studietiden.

– Klassene er relativt små og består av svært dedikerte studenter med spisskompetanse innen blant annet regi, produsent og foto. Å studere med folk som sammen utfyller et fullstendig kunstnerisk filmteam var perfekt for min egen faglige utvikling som regissør, sier Forbes.

To personer som går rundt i skogen.
Thea Sofie Loch Næss er hovedrolleinnehaver i filmen. Foto: Tøri Gjendal.

Det er spesielt to ting Forbes tar med seg fra studietiden ved DNF og inn i filmbransjen. Hvordan man jobber med vendepunkt i dramatiske tekster og filmer, og en økt forståelse om hva som faktisk ligger i begrepet prosess.

– Kort fortalt handler det om at det første du skriver ikke skal være så bra. Det skal være en start, så må du gjennom mange etapper for å komme fra punkt A til punkt F. Det viktige er at man ikke overtenker A, for da kommer du aldri gang. DNF ga meg en økt forståelse for hva prosesser i kunstnerisk arbeid innebærer, sier Forbes.

I løpet av september får han vite om han er blant medaljevinnerne til Student-Oscar. De tre medaljevinnerne inviteres nemlig til Los Angeles.

– Det blir utrolig spennende å se om vi vinner. Nå er det opp til juryen. I beste fall kan en slik utmerkelse åpne for at filmen også nomineres til Live Action Oscar for beste kortfilm i mars neste år, avslutter Forbes.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 28. aug. 2023 09:22 - Sist endret 26. okt. 2023 09:47