English version of this page

Fint besøk på Evenstad

Da Andrèa Poiret fra den franske ambassaden i Norge besøkte studiested Evenstad var studiestedets forskning i fokus.

Andrèa Poiret (nummer en fra høyre) på omvisning sammen med ansatte og studenter på studiested Evenstad.

Foto: INN University

Institutt for skog- og utmarksforvaltning ved Fakultetet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi  (ALB) hadde stor glede av å ta i mot Poiret som er prosjektkoordinator ved vitenskapsavdelingen ved Institut français de Norvège, det franske instituttet i Oslo. Møtet fant sted på Evenstad i midten av februar 2023.

Besøket kom i stand i forlengelsen av at instituttet besøkte Lillehammer i forbindelse med arrangement «L’Institut français de Norvège kommer til din by!» og Poiret kombinerte besøket i Lillehammer med et besøk på campus Evenstad fordi hun ønsket å lære mer om forskningaktiviteten som foregår ved Campus Evenstad.

Langvarig samarbeid

Andréa Poiret fikk lære mer om pågående forskningsprosjekter, særlig knyttet til forskergruppene LARGE, WILDCOM, og Skogbruksforskning. ALB har i flere tiår hatt samarbeid med Frankrike knyttet til både forsking og studentutveksling og besøket fra det franske instituttet ga mulighet for nyttige diskusjoner knyttet til hvordan vi kan utvikle samarbeidet videre.

Franske utvekslingsstudenter på bachelor- og masternivå som studerer på campus Evenstad fikk mulighet til å møte Andréa Poiret og fortelle om sine erfaringer med studier og forskning på campus Evenstad. I tillegg presenterte 5 franske stipendiater sine forskningsprosjekt.

Forskere og studenter fikk informasjon om utvekslingsprogrammer, inkludert Åsgard-programmet, som gis i regi av vitenskapsavdelingen ved Institut français de Norvège og Auroraprogrammet som driftes av Norges forskningsråd.

Andréa Poiret fikk også en omvisning på studiested Evenstad, der hun fikk informasjon om bærekraftige bygg og studiestedets historie.

Fakultetet uttrykker stor glede over å kunne ha gode forbindelser og videre samarbeid med flere HE-institusjoner i Frankrike.

Nyttige lenker

Emneord: Forskningsformidling Av Eliana Bontti