Gjør seg bemerket i Nepal

Seks masterstudenter fra Høgskolen i Innlandet forsker dette semesteret på blant annet leoparder og otere i fjellandet i Himalaya.

Seks studenter ute i felt i Nepal. De har kikkerter og ser ut i horisonten.

Totalt 6 studenter fra HINN tilbringer dette semesteret i Nepal. Her et bilde av fjorårets kull. Foto : Privat.

– Studentene får i Nepal erfaring i å drive feltbasert forskning, fra planlegging til feltarbeid og rapportskriving i etterkant. Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan forskning, internasjonalisering og studentmedvirkning kan se ut i praksis, sier Morten Odden.

Han er koordinator for samarbeidet mellom HINN og to nepalske institusjoner, Katmandu University (KU) og National Trust for Nature Conservation (NTNC). Tilbake i 2019 fikk HINN fem millioner kroner fra NORPART-programmet for å sette i gang et utvekslingsprogram mellom Norge og Nepal. Prosjektet heter «Capacity building for joint education and research in Applied Ecology».

Pandemien utsatte prosjektet i to år, så prosjektperioden er nå utvidet til 2025. En del av samarbeidsprosjektet er masterkurset «Applied Wildlife Ecology» som seks av våre studenter på master i anvendt økologi nå tar i Nepal.

Studenter med blå capser og t-skjorter som sitter på en gresslette og leser i en bok de noterer i ute i felt.
Vegetasjonsmåling er blant aktivitetene studentene gjør ute i felt. Foto: Privat.

Unik erfaring i felt

– Dette er noe helt annet enn å være i felt i Norge. Personlig tror jeg vi har mye mer å lære av Nepal, enn de har av oss med tanke på naturvern. Nepal er et fattig land med storslått natur, men har prioritert vern av nasjonalparker i over femti år. Det er spennende og nyttig for studentene våre å få et innblikk i og ta del i hvordan man jobber og forsker på forvaltning og økologi her, sier Odden.

Studentene fra Evenstad kom til Katmandu 16. februar, og skal være der til slutten av april. Fram til nå har de formulert problemstillinger og fått innføring i datainnsamlingsprotokoller. I disse dager er studentene ute og samler data i jungelen, som de senere skal analysere og basere rapporter på. Målet er at masterkurset skal resultere i seks ulike studier, som igjen danner utgangspunkt for vitenskapelige publikasjoner med studentene som medforfattere. Forhåpentligvis kan noen av publikasjonene finne veien til internasjonale tidsskrift.

– Studiene omfatter blant annet vegetasjonsmåling og effekten av ulike forvaltningsmetoder på veksten av gress i savanneområdene, som inkluderer kutting og brenning av gress som forvaltningstiltak for å fremme planteproduksjon og økt vilttetthet i nasjonalparken, sier Odden.

I tillegg kartlegger studentene akvatiske pattedyr som otere og har to prosjekter knyttet til leoparder, basert på data fra viltkamera for å kartlegge bestanden i nasjonalparken. Studentene er koordinatorer for hvert sitt prosjekt, og i løpet av opphold skal de jobbe med samtlige.

En leopard som titter fram mellom to brune trær og noen grønne busker.
Leopard er et av dyrene studentene undersøker nærmere under oppholdet i Nepal. Foto : Privat.

Både teoretisk og praktisk arbeid

– Det er et ambisiøst mål at studiene skal resultere i vitenskapelige artikler, men det ser bra ut så langt. Alle jobber med alt, og det er gode faglige diskusjoner, sier Odden.

Dette er andre gang masterkurset gjennomføres. Inkludert studentene som nå er der har 14 HINN-studenter tatt masterkurset, i tillegg til åtte fra Kathmandu University.

– Hensikten er at studentene skal lære om vilt, naturvern og forvaltning i Nepal. Samtidig er det en solid porsjon dannelse i dette. Selv om Nepal er et av verdens fattigste land tar de vern av vilt og naturen seriøst, noe som er inspirerende å og ta del i på nært hold. Det blir lettere å forstå egne lands problemer når man ser det i lys av situasjonen i Nepal, sier Odden.

Økt mobilitet og kompetanseutveksling

Det overordnede prosjektet åpner også for at studenter fra Nepal kommer til Evenstad i fire måneder, samt etableringen av en mastergrad i viltforvaltning ved Kathmandu University.

– Vi har klart å skape et fruktbart samarbeid med gode utdanningsinstitusjoner i Nepal. Det gir oss økt mobilitet og aktivitet på tvers av landegrenser, inkludert forskning helt opp på doktorgradsnivå. Vi har tre PhD-studenter knyttet til prosjektet. Det er ett prosjekt på tiger, ett på ulv og ett på rovvilt og konflikter i fjellområdene. De har stor nytte av dette samarbeidet i sine studier, sier Odden.

En tiger som vandrer ute i naturen i Nepal.
Tigere inngår i et prosjekt knyttet til samarbeidet. Foto: Privat.

Han mener samarbeid som dette viser at Evenstad har gjort mye riktig når det kommer til internasjonalisering. Neste steg blir å sikre videre finansiering ved å søke eksterne midler. Tilbakemeldingene fra studentene som har tatt del i masterkurset har gjennomgående vært svært positive.

– Alle er fornøyde, noe studentene i fjor også var ved fullført masterkurs. Forvaltning av nasjonalparker er en viktig jobb, spesielt når de tar del i ny forskning. Vi har mye å lære av hverandre, og det er en svært god tone mellom de norske og nepalske studentene, avslutter Odden.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 21. mars 2023 09:07 - Sist endret 21. mars 2023 10:52