Godt samarbeid under evakueringen av Evenstad

Stor-Elvdal kommune og vår lokale krisegruppe har utfylt hverandre godt under ekstremværet og har fått gode tilbakemeldinger også fra de evakuerte studentene.

To menn som håndhilser utenfor studiested Evenstad.

Institutleder Halgreim Breie ( til venstre) og kommunedirektør i Stor-Elvdal, Nils Kvilvang kan se tilbake på et godt samarbeid under ekstremværet Hans. Foto: Privat.

– Evakueringen fra Evenstad gikk helt problemfritt. Jeg stusset litt da alarmen gikk 06.30 onsdag morgen, men vi fikk raskt forklart situasjonen og så med egne øyne oversvømte enger rett utenfor døra. Vi fikk ti minutter til å pakke det mest nødvendige før vi ble evakuert, sier Anna Monika Schäffer.

Hun kommer fra Tyskland for å studere master i anvendt økologi på Evenstad, og er talsperson for studentene som ble evakuert.

Totalt 10 internasjonale studenter fra sju land og to foreldre ble evakuert om morgenen onsdag 9. august. Schäffer sier de kontinuerlig ble holdt oppdatert om situasjonen i elva og hva planen for dem var.

– Det var en overraskelse å bli evakuert, selv om det ikke kom helt ut av det blå på grunn av værvarselet, men alle var rolige hele tiden. Folk var avslappet og ved godt mot. Det var til stor hjelp at alt var godt organisert for oss. Evakueringen ble faktisk en god mulighet til å bli bedre kjent med de andre studentene, sier Schäffer.

Portrettfoto av internasjonale studenter foran et hotell.
10 internasjonale studenter ble onsdag evakuert på Evenstad. På Rena fikk de selskap av fire til som var på vei til studiestedet. Foto : Fred Goedbloed.

– Vi kan nå se tilbake på halvannet døgn med godt samarbeid mellom to lokale og velfungerende partnere. Ressursene har blitt brukt godt, noe som sikret et utfall der evakueringen ble gjennomført på en god måte. Tilbakemeldingene tilsier at også studentene er fornøyde med oppfølgingen de har fått, sier Halgrim Breie, som har ledet den lokale beredskapsgruppen på Evenstad.

Kommunedirektør i Stor-Elvdal kommune, Nils Kvilvang, sier de fra tidligere vet at Evenstad er sårbar for flom fra Glomma, og var godt forberedt.

– Potensielle utfordringer knyttet til flom ved Evenstad er kjente for oss og på radaren vår, og i dette tilfelle løste vi disse sammen på en god måte. Planene var klare i forkant, og underveis hadde vi gode og tette dialoger for å avklare hvem som gjør hva til hvilken tid, noe som sikret at ting gikk som planlagt, sier Kvilvang.

Roser kommunens krisearbeid

Breie mener de siste dagene er et godt bevis på at aktørene kjenner godt til og utfyller hverandre på en god en måte, også i en ekstremsituasjon.

– God rolleforståelse har i kombinasjon med effektiv og pragmatisk ressursutnyttelse på tvers og lokalkunnskap sørget for et strålende samarbeid, sier Breie.

Arbeidet med evakueringen startet natt til onsdag 9. august. Driftspersonell i Statsbygg og eiendomsavdelingen ved HINN rykket ut klokken tre om natten for å utføre rask og avgjørende innsats for å sikre eiendom og infrastruktur. Deretter besluttet lokal krisegruppe evakueringsordre i samråd med kommunen klokken 06.00 onsdag morgen, med umiddelbar iverksettelse.

–Kommunen har gjort en veldig god jobb. Det har spesielt vært et godt kommunikasjonssamarbeid knyttet til situasjonen på vegene til og fra campus. Ting går fort i kriser, og da er det betryggende å se at ting fungerer når vi står i en slik krisesituasjon, som vi også kan lære noe av for fremtiden, sier dekan ved fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi, Maria Hörnell Willebrand.

– Samkjørt og erfarent personell i den lokale beredskapsgruppen har også jobbet godt sammen, sier Breie.

Dronefoto av studiested Evenstad.
Slik så det ut kort tid etter at campus Evenstad ble evakuert. Foto : Erling Maartmann.

Ti studenter ble evakuert

Da evakueringsordren kom ble tolv personer som bor på hybler inne på campus Evenstad evakuert. Disse ble først flyttet til grendehuset på Stenvika, som fungerte som kommunens evakueringssenter, før de ble transportert til Rena der de overnattet på Trudvang Hotel til torsdag.

Kommunen bisto blant annet med å få studentene til Stenvika, samt hadde kontakten med Norsk Folkehjelp som ordnet med mat og drikke.

– Trudvang Apartment Hotel fortjener også ros for måten de kastet seg rundt og fikk etablert et evakueringssenter nummer to på. Hotellet var i utgangspunktet fullt, men vi fant en løsning der vi fikk bruke møterom med madrasser, sier Breie.

De evakuerte studentene fikk torsdag kveld reise tilbake til hyblene sine.

– Det vil alltid være ting å lære fra hvordan man håndterer kriser, og det kan bli en større utfordring en annen gang. Kanskje vil det ved et annet tilfelle bli behov for å evakuere enda flere studenter? Vi ville i prinsippet ha løst det på samme måte som nå, bare i litt større skala, sier Kvilvang.

En tilnærmet normal studiestart

Studiestart på Evenstad går som planlagt, med INNStart ved Annes Hus tirsdag 15. august klokken 13.00 for alle nye års-, bachelor og masterstudier. Fadderuka starter onsdag 16. august.

– De siste dagene har vi fått bevist at vi kan håndtere kriser når de oppstår. Åpningsuka vil gå som planlagt, og vi gleder oss masse til å ta imot både nye og returnerende studenter, sier Willebrand.

–J eg synes ingenting kunne vært gjort annerledes. Organiseringen og samarbeidet mellom HINN, kommunen, studentene og personalet på hotellet var veldig godt. Det føles trygt og godt å være tilbake på Evenstad, avslutter Schäffer.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 15. aug. 2023 09:02 - Sist endret 22. aug. 2023 10:22