Viktige praksisplasser til ny fysioterapiutdanning

HINN får praksisplasser for flere studenter på det nye studiet i fysioterapi gjennom styrket samarbeid med Hernes Institutt.

Inge Brechan, Dekan ved HINN, og Administrerende direktør ved Hernes Institutt, Ole Jo Kristoffersen, tar hverandre i hendene og smiler utenfor Terningen Arena etter signert avtale

Dekan Inge Brechan (til venstre) og administrerende direktør ved Hernes Institutt, Ole Jo Kristoffersen, er glade for ny avtale.

Forsterker samarbeidet

Det er Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved Høgskolen i Innlandet som nå har signert en ny avtale med Hernes Institutt, slik at partene kan få til enda mer innen fagfeltet arbeidsrettet rehabilitering.

Avtalen innebærer mer samarbeid rundt forskningsbasert utdanning og bruk av hverandres fagfolk, studenter og andre ressurser. Den nye avtalen bygger videre på et samarbeid som startet allerede i 2015.

Gjensidig utvikling

I den nye avtalen heter det at HINN og Hernes Institutt skal bidra til hverandres nettverksbygging, og at partene skal bruke hverandres ressurser mer og bedre gjennom forskning, utviklingsarbeid og praksisplasser ved både instituttet og i høgskolen.

I august 2024 starter en ny bachelorutdanning i fysioterapi med 40 studieplasser i Elverum, og Hernes Institutt er et velegnet praksissted for flere av disse studentene fra og med 2025.

Viktig samfunnsaktør

I HINNs avtale med Kunnskapsdepartementet heter det at høgskolen skal styrke kontakten med samfunnslivet og arbeidslivet for å bidra til best mulig forskning og utvikling av stadig bedre utdanningsløp innen helse- og omsorgsfagene.

– Samarbeidet med Hernes Institutt er en viktig del av leveransene våre på dette området, sier Inge Brechan, dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved HINN.

Han understreker at forskningssamarbeid er en viktig del av avtalen, i tillegg til mulighetene for studentoppgaver og praksisperioder på instituttet.

– Jeg tror også at vi vil se en gjensidig nytte av samarbeidet ved at vi forsterker hverandres nettverk og blir enda bedre til å dele gode faglige erfaringer og kompetanse, sier Brechan.

Forskningsbasert samarbeid

Ole Jo Kristoffersen, administrerende direktør ved Hernes Institutt, er glad for samarbeidsavtalen, og er trygg på at den er viktig for begge parter.

– Vi driver forskningsbasert innenfor vår del av spesialisthelsetjenesten, og arbeidsrettet rehabilitering blir stadig viktigere for både arbeidstakere og arbeidslivet generelt, sier han.

Da Hernes Institutt ble etablert i 1954 var det erfarne og slitne skogsarbeidere som var målgruppa. Nå er kvinner og menn fra helsesektoren en stor målgruppe, i tillegg til at stadig yngre pasienter med ulike utfordringer kommer til behandling som en del av veien inn i arbeidsmarkedet.

Nye pasientgrupper

De siste årene har det kommet stadig flere med utenlandsk bakgrunn til behandling på Hernes Institutt.

– Vi videreutvikler stadig våre behandlingstilbud, blant annet tilbudet til unge arbeidstakere som sliter med å komme inn i arbeidslivet, og dette er et godt eksempel på faglig nyskaping og innovasjon basert på behovene vi ser i samfunnet, sier Kristoffersen.

Han er overbevist om at et nært samarbeid med HINN og Fakultet for helse- og sosialvitenskap vil føre til ny og viktig forskning på dette området, slik at behandlingstilbudet kan utvikles videre og behovene i arbeidslivet dekkes stadig bedre.

Studentbidrag og studentpraksis

Kristoffersen understreker at Hernes Institutt er en viktig institusjon for høgskolens nære kontakt med samfunnet, også ved at studenter kan skrive oppgaver basert på samarbeid med instituttet.

– Dette er viktig for oss på Hernes Institutt, fordi vi alltid søker samarbeid for faglig utvikling innenfor den delen av spesialisthelsetjenesten vi arbeider, sier han.

Direktøren er glad for at den nye avtalen legger opp til et flerårig samarbeid, og at konkrete samarbeid og enkeltsaker skal føres inn i egne avtaler underveis.

Verdifullt samarbeid

Dekan Brechan sier at arbeidsrettet rehabilitering, slik det tilbys ved Hernes Institutt, blir stadig viktigere for samfunnet og arbeidslivet.

– Vi trenger så mange hender som mulig i arbeid i dette landet, og da trenger vi gode helsetjenester som kan bidra til dette, sier han.

Kristoffersen er glad for anerkjennelsen av hvor viktig arbeidsrettet rehabilitering er for både enkeltmennesker og samfunnet generelt.

– Vi på Hernes Institutt tilbyr tjenester innenfor spesialisthelsetjenesten som blir stadig viktigere i et hektisk arbeidsliv i stadig endring.

Stadig flere pasienter på Hernes Institutt er unge som sliter med å komme inn i arbeidslivet, og stadig flere har også en flerkulturell bakgrunn.

– Samarbeidet vi nå skal forsterke med høgskolen er det et stort behov for, så jeg ser virkelig fram til alt vi kan få til sammen i åra framover, avslutter direktøren på Hernes Institutt.

Bilde av Inge Brechan
Dekan

Les mer om Hernes Institutt på deres nettsider

Les om vår nye fysioterapiutdanning her