Åpner for fysioterapiutdanning i Elverum

Regjeringen åpner for utdanning av fysioterapeuter ved Høgskolen i Innlandet i Elverum når Mjøssykehuset legges til Moelv.

Foten til en person med bøyd kne. En person i hvit frakk holder på leggen til vedkommende med begge hender.

Regjeringen åpner for et bevegelsessenter i Elverum og fysioterapiutdanning ved Høgskolen i Innlandet på samme sted.

Foto: Colourbox,

Det var på en pressekonferanse mandag morgen at statsminister Jonas Gahr Støre, finansminister Trygve Slagsvold Vedum og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol orienterte om regjeringen beslutning om å bygge et nytt sykehus i Innlandet på Moelv.

Etablerer bevegelsessenter

Samtidig varslet regjeringen en satsing på ortopedi og rehabilitering ved sykehuset i Elverum. Her skal det bygges opp et bevegelsessenter med bredt samarbeid mellom ulike fagmiljøer, deriblant Høgskolen i Innlandet (HINN).

Som ledd i en slik satsing varsler regjeringen at den ønsker å etablere studieplasser innen fysioterapi ved høgskolens studiested i Elverum.

Regjeringen skriver i en pressemelding om dagens beslutning: «Regjeringen orienterer om at den har bedt Kunnskapsdepartementet om å sette i gang et arbeid med mål om å etablere egen fysioterapiutdanning i Elverum for å bygge et enda sterkere fagmiljø i Elverum knyttet til bevegelsessenteret.»

– Dette er gode signaler for oss. En fysioterapiutdanning passer godt inn i den studieporteføljen vi allerede har. Et slikt tilbud kan ha klare synergier med utdanninger vi allerede gir innen sykepleie, folkehelse, idrett og andre fagområder, sier rektor Peer Jacob Svenkerud ved HINN.

Praksis for studenter

Beslutningen om å legge Mjøssykehuset til Moelv setter punktum for en årelang lokaliseringsdebatt i Innlandet.

I diskusjonene som har gått, har flere uttrykt bekymring for hvilken konsekvens et nytt og samlet sykehus på Moelv vil ha nettopp for sykepleierutdanningen i Elverum og mulighetene for praksis.

– Dagens vedtak betyr at en betydelig aktivitet vil videreføres i Elverum. I tillegg er det slik at mange av våre studenter også er i praksis ved en rekke andre sykehus, og ikke minst i kommunale helseinstitusjoner, sier Peer Jacob Svenkerud.

Dette legger til rette for at sykepleierutdanningen i høgskolen skal fortsette sin aktivitet og utvikling på studiested Elverum.

Bilde av Peer Jacob Svenkerud
peer.svenkerud@inn.no