19. januar: Flyktninger som har det bra

Hva gjør at mange unge flyktninger fungerer godt helsemessig og lykkes i sin nye tilværelse, til tross for opplevelser av traumer og motgang? Det har stipendiat Mira Elise Glaser Holthe sett nærmere på, og 19. januar forsvarer hun doktorgradsarbeidet sitt.

Portrettbilde av Mira Elise Glaser Holthe

Mira Elise Glaser Holthe disputerer 19. januar.

Hovedformålet med studien til Glaser Holthe var å utforske hvilken rolle mestring, meningsskaping og vekst spiller i å forklare nettopp det spørsmålet som stilles i starten her.

Data ble samlet inn gjennom kvalitative dybdeintervjuer med 15 unge menn og kvinner (alder 20-28) med flyktningbakgrunn, som i gjennomsnitt har bodd i Norge i 7 år.

Funnene støtter forklaringer fra vekstteorier og humanistisk og eksistensiell psykologi vedrørende hvordan og hvorfor positiv tilpasning skjer.

Motgang ga læring

Hovedfokuset i psykologisk forskning om flyktninger har vært på traumer og psykopatologi, og forskere og praktikere har etterlyst mer bruk av helhetlige og styrkebaserte tilnærminger.

Mira Elise har gjennom møtene med flyktningene, i forbindelse med forskningen sin, fått mange interessante innspill på hva det er som gjør at de fungerer godt tross historien de har med seg.

– Deltakerne la vekt på læringsverdien av motgang, og at det å gi opp ikke er et alternativ. De beskrev seg selv som overlevere, trakk på kulturelle styrker og ressurser, og var optimistiske og åpne for nye opplevelser – faktorer som sammen bidro til mestring, skriver Glaser Holthe til inn.no.

I kontrast til vanlig fremstilling

Det var også flere kjennetegn på vekst i deltakernes fortellinger, til tross for opplevelser av traumer og motgang både før og etter ankomst til Norge.

– For eksempel beskrev de at de følte seg sterkere, klokere, og hadde endret perspektiver og verdier, og ga mening til sine opplevelser gjennom å hjelpe andre, forteller Glaser Holthe.

Samlet står funnene står i kontrast til fremstillinger av flyktninger som ensidig sårbare, og ikke minst utgjør de en imponerende beretning om menneskers kapasitet for mestring og vekst.

– Styrker og vekst sameksisterte ofte med vansker og stress, og funnene peker på viktigheten av å bruke en kontekstuell og styrkebasert psykologisk tilnærming som anerkjenner nyanser og kompleksitet, samt at helse og fungering formes i samspill mellom individuelle, kulturelle, sosiale og strukturelle faktorer, sier Mira Elise.

Kontaktinformasjon:

Error: https://www.inn.no/finn-en-ansatt/mira-holthe.html?vrtx=vcf does not exist

Om disputasen:

Mira Elise Glaser Holthe forsvarer sitt doktorgradsarbeid ved ph.d.-programmet Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling ved Høgskolen i Innlandet, studiested Lillehammer 19.01.2023.

Tittelen på avhandlingen er: «When giving up is not an option, out of suffering have emerged the strongest souls: Coping, meaning making, and adversarial growth among young adults with refugee backgrounds.».

Sted: Auditorium G, studiested Lillehammer. (Disputasen blir ikke strømmet.)

Prøveforelesningen starter kl. 10.15. Tittel: "Refugees as contributors to wellbeing in Norway: an evidence review"

Disputas starter kl. 12.15.

Bedømmelseskomiteen består av:

• Førsteopponent: Professor Ravi Kohli ved Universitetet i Bedfordshire
  • Andreopponent: Professor emerita Nora Sveaass ved Universitetet i Oslo
  • Tredjeopponent/administrator: Professor Lars Lien ved Høgskolen i Innlandet

Disputasleder: Dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Per Morten Fredriksen

Kandidatens hovedveileder har vært førsteamanuensis Kerstin Søderstrøm ved Høgskolen i Innlandet. Medveileder har vært professor Berit Berg ved NTNU.

Emneord: disputas Av Ole Martin Ringlund
Publisert 11. jan. 2023 10:07 - Sist endret 30. mars 2023 13:22