Unikt forskerkurs: Søknadsfrist 5. januar

Som det eneste stedet i landet tilbyr Høgskolen i Innlandet et kurs i Rasch analyse for ph.d.-kandidater og andre forskere. Og det er gratis hvis du jobber på en høgskole eller et universitet.

Tre damer foran et lerret med tekst på et møterom

Disse tre på Høgskolen i Innlandet har et unikt tilbud til deg som forsker, nemlig et introduksjonskurs i Rasch analyse. F.v.: Anne Mari Steigen, Annette Løvheim Kleppang og Hanne Søberg Finbråten.

Foto: Ole Martin Ringlund/HINN

Rasch analyse er en statistisk metode som brukes til å analysere og evaluere data fra for eksempel eksamensbesvarelser eller måleinstrumenter/skalaer i spørreskjemaer.

Metoden er spesielt nyttig når man skal måle og analysere latente egenskaper, det vil si egenskaper som ikke direkte kan observeres. Eksempler på det kan være kunnskapsnivå, psykiske plager eller livskvalitet.

Rasch analysen brukes innenfor ulike fagfelt, som blant annet utdanning, psykologi og helsefag.

– Jeg håper forskere rundt om i Norge melder seg på, sier en av de som er med å arrangere dette, Hanne Søberg Finbråten, førsteamanuensis på Fakultet for helse- og sosialvitenskap på HINN.

Påmeldingsfristen er 5. januar 2024.

Får verktøy

Georg William Rasch (1901-1980) var en dansk matematiker, statistiker og psykometriker. Han er blant annet kjent for utviklingen av en klasse med målemodeller - kjent som Rasch-modeller.

I emnet HINN tilbyr introduseres egenskapene ved Rasch-modellen, og kurset skal gi deg gode nok kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre Rasch analyser i programvaren RUMM2030+.

Denne programvaren får du tilgang til uten å måtte betale for den.

To samlinger

Eneste kriteriet for å kunne melde deg på, og gjennomføre kurset, er at du har en mastergrad fra før.

David Andrich (University of Western Australia) og Curt Hagquist (Göteborgs Universitet) skal ha hver sin forelesning første kursdag. Ut over det, er det de tre ansatte på Høgskolen i Innlandet du har sett på bildet over her som står for undervisningen.

Emnet kombinerer forelesninger, seminarer, analysearbeid, framlegg og selvstudium og gir fem studiepoeng.

Kandidatene oppfordres til å ta utgangspunkt i eget forskningsprosjekt, og bruke eget datamateriale for analyser. For de som ikke har egne data, vil datasett være tilgjengelig.

Det vil være to samlinger i 2024 – begge to på Høgskolen i Innlandet sitt studiested i Elverum:

• 30. januar – 1. februar
  • 13. – 14. februar