Inge Brechan ny dekan ved HINN

Inge Brechan får tilbud om stillingen som dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved Høgskolen i Innlandet (HINN).

Portrettfoto av Inge Brechan i blå skjorte

Inge Brechan kjenner Høgskolen i Innlandet godt fra tidligere fra flere ulike roller ved HINN.

Foto: Høgskolen i Kristiania.

Høgskolestyret behandlet ansettelsen i et ekstraordinært styremøte torsdag kveld. Dersom Brechan takker nei, lyses stillingen ut på nytt.

Inge Brechan er 54 år og jobber som instituttleder ved institutt for psykologi, pedagogikk og juss på School of Health Sciences ved Høyskolen i Kristiania.

Han er førstelektor i psykologi, utdannet siviløkonom fra BI, har mellomfag i psykologi fra UiO og master i psykologi fra University of Florida.

Kjenner høgskolen

Han har jobbet som forsker og seniorforsker ved Transportøkonomisk institutt, stipendiat ved UiO og var ansatt ved Høgskolen i Lillehammer og senere HINN i ti år.

Han ble instituttleder ved institutt for psykologi da Høgskolen i Innlandet ble opprettet i 2018. Han var også en periode konstituert prodekan utdanning ved Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap.

Vinteren 2021/22 ble ansatt som instituttleder ved Høyskolen i Kristiania.

Stillingen er et åremål for fire år.

3 800 studenter

Fakultet for helse- og sosialvitenskap har vel 200 ansatte og knapt 3 800 studenter. Fakultets virksomhet foregår ved høgskolens studiesteder på Elverum og Lillehammer, men med aktivitet også på Tynset og Kongsvinger.

Fakultetet tilbyr store helse- og sosialfaglige bachelorprogram innen sykepleie, vernepleie, barnevern og sosialt arbeid, i tillegg til kroppsøving, idrett, folkehelse, og tannpleie. Det tilbyr også en rekke masterprogram, årsstudier og kortere kurs.

Fakultetet er ansvarlig for doktorgradsprogrammene Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) og Helse og velferd (HELVEL).

Fakultet for helse og sosialvitenskap

Av Tore Høyland
Publisert 7. juli 2023 14:40 - Sist endret 7. juli 2023 14:40