– Mange har vist interesse for fysioterapiutdanningen

Høsten 2024 kan studiested Elverum ønske det første kullet med fysioterapistudenter velkommen. Allerede har interessen vært stor blant potensielle søkere og andre interessenter.

Fysioterapeut som jobber med en pasient.

Frida Dybvig Haugen ved Hernes Institutt er positiv til at det nå blir mulig å studere fysioterapi i Elverum. Foto: Ole-Andre Lagmandokk/Høgskolen i Innlandet.

En av dem som er positive til det nye studiet bachelor i fysioterapi er Frida Dybvig Haugen. Hun er turnusfysioterapeut ved Hernes Institutt rett utenfor Elverum. Her følger hun opp både pasienter i gruppetrening og gir individuell oppfølging i forbindelse med trening. Instituttet har også arbeidstrening som en fin arena for å lære pasientene hensiktsmessige måter å jobbe på.

– Inntrykket mitt er at alle her på Hernes Institutt er positive til det nye studiet. Dette er en kjempeflott mulighet for regionen og forhåpentligvis vil det kunne være et utgangspunkt for økt samarbeid mellom relevante aktører og sikre mer synlighet mot blant annet arbeidsrettet rehabilitering, sier Haugen.

Portrett Frida Dybvig Haugen.
Frida Dybvig Haugen tror mange vil være interessert i å søke seg til det nye studiet. Foto: Ole- Andre Lagmandokk/Høgskolen i Innlandet.

Har fått flere henvendelser

Prodekan utdanning ved fakultet for helse- og sosialvitenskap, Trine Bjerva, sier Hernes Institutt bare er en av flere regionale aktører som stiller seg positive til det nye studiet.

– Spesielt lokalt og regionalt har vi fått mange henvendelser fra personer og virksomheter som ser positivt på at vi nå får en bachelor i fysioterapi. Dette er både potensielle studenter, men også personer som kan være aktuelle inn mot undervisning og veiledning på studiet, sier Bjerva.

Prorektor utdanning, Stine Grønvold, ser frem til at det første kullet med fysioterapeuter starter opp høsten 2024.

– Disse vil i fremtiden kunne bidra til at enkeltpersoner, og større og mindre grupper i befolkningen, kan få et mer aktivt og helsebringende hverdagsliv, sier Grønvold.

Portrettfoto Stine Grønvold.
Prorektor utdanning, Stine Grønvold, ser fram til å ønske det første kullet med fysioterapistudenter velkommen til studiested Elverum. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Fikk startbevilgning fra myndighetene

Det var i september i fjor det ble klart at regjeringen ga en startbevilgning på 7,7 millioner kroner til oppstart av fysioterapiutdanning ved studiested Elverum. Siden har fagmiljøet jobbet for å sikre at HINN etablerer et så godt studium som mulig slik at vi kan utdanne fremtidens fysioterapeuter.

– Dette er et studium som passer godt inn hos oss. Vi har flere tilstøtende utdanninger og emner. Nettopp tverrfaglighet og tverrprofesjonelt samarbeid er en styrke vi kan spille på, sier Bjerva.

Samtidig ble det klart at regjeringen ønsker å bygge opp et bevegelsessenter i Elverum, der HINN er en av flere samarbeidspartnere.

– Beslutningen om å legge studiet hit i tilknytning til bevegelsessenteret er bra for oss lokalt, og forhåpentligvis også for hele Innlandet. Vi er avhengig av å spille på lag med fagmiljøene i regionen i arbeidet med studiet, sier Linda Røset.

Hun er utdannet fysioterapeut og studieprogramansvarlig for bachelor i fysioterapi. Hun tror det er en fordel at studiet blir etablert ved et litt mindre studiested som Elverum, både som et nytt tilskudd og alternativ til de eksisterende utdanningene i Tromsø, Bergen, Oslo og Trondheim.

Det treårige studiet starter med 40 studieplasser i Elverum.

– Elverum er et inkluderende og lite sted, noe som gjør det enkelt å orientere seg for studentene. Vi er opptatt av at studentene skal bli møtt med et tilgjengelig og nært fag- og studentmiljø. Med tildelingen av det nye studiet ble vi satt på kartet fra sentralt hold. Dette oppdraget må vi ivareta og utvikle til det beste for HINN, regionen og ikke minst studentene, sier Røset.

– Det var karrieren min som fotballspiller som trakk meg til studier i Oslo, hadde det ikke vært for fotballen ville jeg trolig søkt meg til et mindre sted. Jeg er ikke et storbymenneske, og jeg tror det er flere som meg som vil studere på litt mindre steder med kort vei til friluftsliv, sier Haugen, som nå er tilbake i Innlandet der hun har ett år i betalt turnus.

En smilende kvinnelig fysioterapeut med en eldre mannlig pasient.
Etter tre år med studier jobber Frida nå som turnusfysioterapeut ved Hernes Institutt. Foto: Ole-Andre Lagmandokk/Høgskolen i Innlandet.

Et variert yrke

Det som er spesielt fascinerende med fysioterapi mener Haugen er hvordan menneskelig kontakt spiller en så sentral rolle i den individuelle behandlingen av en pasient, i et samfunn der mange funksjoner generelt blir erstattet av teknologi.

– Som fysioterapeuter kan vi møte på pasienter med samme type skade som trenger to forskjellige individuelt tilpassede behandlingsforløp. Det er et variert yrke med flere ulike pasientgrupper og en må ofte tenke kreativt for å finne den beste løsningen, sier Haugen.

I tråd med stortingsmelding

Stortingsmeldingen «Utsyn over kompetansebehovet i Norge» som ble lagt frem i mars 2023 sier blant annet at helse- og omsorgsutdanninger skal prioriteres. Dette står godt i tråd med det nye studiet i fysioterapi.

– Befolkningen i Norge blir generelt eldre, og stadig flere ønsker å bo hjemme lengre. Alt tilsier at behovet for fysioterapeuter vil vært stort i fremtiden, sier Bjerva.

Utdanningen gjør deg som student kvalifisert til å jobbe på blant annet fysioterapiklinikker, på rehabiliteringssentre, helsestasjoner, helsehus og sykehus. Praksis er en viktig del av studiet, spesielt i andre og tredje studieår. Her jobbes det nå med å sikre gode praksisplasser i Innlandet for studentene.