Oppklaring om desentral sykepleie

Det har de siste ukene vært flere litt upresise medieoppslag relatert til potensielt nye desentraliserte studietilbud innen sykepleie. Ingen nye studier eller avtaler er klare ennå. Her er en statusoppdatering.

To sykepleiestudenter kledd i hvitt som smiler til hverandre.

Det har de siste ukene vært flere litt upresise nyhetsoppslag om våre sykepleierutdanninger. Foto: Høgskolen i Innlandet.

9.desember kunne man lese i GD at HINN åpner for at det vil være mulig å ta sykepleierutdanningen på Otta neste høst. I artikkelen omtales et desentralisert tilbud med ti adressestyrte plasser for folk bosatt i Gudbrandsdalen. I tillegg omtales et ønske om adressestyrte plasser i Valdres og på Hadeland.

Høgskolen i Innlandet har totalt fire sykepleierutdanninger på bachelornivå. På Elverum kan man studere sykepleie både på heltid og deltid, mens vi i Kongsvinger tilbyr sykepleie på heltid og på deltid på Tynset.

– Ingen formelle avtaler om samarbeid er signert og ingen nye studietilbud er planlagt. Vi er opptatt av å sikre god rekruttering til våre nåværende studietilbud innen sykepleie, og bygge oppunder samfunnsoppdraget vårt med å utdanne kompetente sykepleiere. Det innebærer også å møte Innlandets behov for sykepleiere og sørge for bedre sykepleiedekning i regionen, også utenfor de store byene, sier instituttleder ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Mette Arnestad.

Ordinært opptak til høsten 2024

Når det kommer til studieopptaket for 2024 vil adressestyrte plasser ikke være aktuelt. Opptaksleder Elisabeth Nikolaisen sier opptaket til sykepleierstudiene våre vil være som tidligere, uten noen form for adressestyrt opptak eller geografisk kvote.

– Det vil bli et helt ordinært opptak. De siste to årene har deltidsstudiet på Elverum ikke hatt venteliste og samtlige kvalifiserte søkere fått plass, sier Nikolaisen.

– Vi ønsker å legge til rette for at studenter fra Valdres, Gudbrandsdalen og Hadeland skal kunne gjennomføre praksis nært hjemstedet. Hvis det blir nødvendig med geografisk kvotering for å sikre dette vil vi vurdere adressestyrt opptak, men vi anser ikke det som aktuelt ved opptaket i 2024, sier dekan ved fakultet for helse- og sosialvitenskap, Inge Brechan.

Vil legge til rette for studentene

Bachelor i sykepleie – deltid er et samlingsbasert studium som går over fire år. Det består av fleksible undervisningsmetoder, med både digitale og fysiske samlinger på studiested Elverum hvert semester. Slik vil det også være i fremtiden. Praksis er en annen viktig del av studiet. Praksisperiodene er på fulltid, og er lagt til fem av åtte semestre.

– Praksisen utgjør 50 prosent av studiet og vi opplever at studentene er opptatt av praksisplasser nær der de bor. Derfor utreder vi nå muligheten for tilrettelagt praksis i Hadeland, Midt- og Nord-Gudbrandsdal og Valdres. Men disse studentene vil følge ordinær deltidsmodell, som innebærer fysisk undervisning på Terningen Arena, sier Arnestad.

I dialogen fagmiljøet har hatt med enkelte kommuner i Innlandet så har følgende modell blitt forespeilet:

• Studenter i den respektive kommunen/regionen kan søke på ordinært opptak til vår deltidsutdannelse
  • Delta på samlinger i Elverum
  • Deler av praksis kan gjennomføres nærmere der de bor

Rekruttering til både sykepleierstudier og sykepleieryrket vil bli svært viktig i årene som kommer med en stadig eldre befolkning i Norge. Fysisk undervisning på campus er i denne sammenheng viktig for å sikre god faglig kvalitet på studieprogrammene slik at vi utdanner kompetente sykepleiere for fremtiden.

– HINN er opptatt av å utnytte muligheter også der vi ikke har hatt praksisplasser tidligere. Vi ser at flere kommuner er interessert i tematikken, men det krever også kartlegging, utredninger og forpliktelser fra kommunenes side med tanke på blant annet ressurser om vi skal få økt tilrettelagt praksis. Men studentene må fortsatt komme til Elverum for å delta på samlinger, sier Arnestad.

Godt samarbeid med eksterne aktører

Brechan er tydelig på at HINN allerede har et godt samarbeid med blant annet Sykehuset Innlandet og NTNU Gjøvik om praksisplasser for sykepleiestudenter i Innlandet.

– Samarbeidet mellom HINN og kommunene i Valdres, Gudbrandsdalen og Hadeland har som mål å etablere nye praksisplasser for å øke rekrutteringen av sykepleiestudenter fra disse kommunene, sier Brechan.

Neste steg blir et dialogmøte mellom HINN, Karriere Innlandet og Interkommunalt politisk råd i starten av 2024 der et fremtidig samarbeid skal diskuteres.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 21. des. 2023 13:08 - Sist endret 21. des. 2023 13:08