Trener seg i form ved hjelp av HINN

Over 50 utrente personer skal i høst ta del i et utholdenhetsprosjekt i regi av Seksjon for helse- og treningsfysiologi.

Mann i blå genser som ser på en skjerm med testresultater i et hvitt rom.

Over 50 utrente personer involveres i Repeat. Her er det bachelorstudent Lars ( til venstre) og masterstudent Eirik Malmshaug som gjennomfører en øvelse i idrettslabben. Foto: Høgskolen i Innlandet.

– Vi synes at det er veldig stas at så mange er interesserte i studien vår og ønsker å få en sprek start på høsten. Dette er et bevis på at seksjonen har opparbeidet seg et godt omdømme både internt ved HINN og i lokalsamfunnet. Vi legger opp til trening som fungerer, og kan tilby individuell oppfølging fra fagfolk slik at alt ligger til rette for at folk kommer i bedre form, sier førsteamanuensis og prosjektleder Knut Sindre Mølmen.

Denne høsten skal Mølmen sammen med doktorgradsstudent Ingvill Odden og de tre masterstudentene Torkil Rogneflåten, Pia Julie Delmer og Eirik Mølmshaug jobbe med prosjektet «Repeat». Det er et treningsstudie der målet er å finne ut hvorfor den samme treningen har ulik effekt på de ulike deltagerne.

– Studien handler om individuell respons og effekt på utholdenhetstrening. Målet er at resultatene kan bidra til at man i fremtiden i enda større grad kan lage individuelle treningsprogram som man vet har godt effekt for den enkelte, sier Odden.

Portrettfoto av Ingvill Odden.
Ingvill Odden er en av våre ansatte som er involvert i prosjektet. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Repeat er det andre og siste prosjektet som inngår i Oddens doktorgrad. Det såkalte «terskelbolprosjektet» startet opp høsten 2022, og rettet seg mot godt trente syklister. Det følges nå opp av Repeat, som retter seg mot utrente personer.

Over 100 utrente personer viste i første omgang interesse for å ta del i prosjektet, og drøyt 50 av disse er nå med når prosjektet starter opp 1. september.

To menn som ser på et ark med tekst som henger på veggen.
Repeat omfatter sykkeltester som gjennomføres i idrettslabben på Storhove. Foto: Høgskolen i Innlandet.

– I tillegg til verdifulle forskningsresultater håper vi at deltagerne underveis i studien vil lære mer om fysisk trening og kanskje se verdien i en aktiv livsstil, sier Odden.

For å være med kan ikke deltagerne ha trent mer enn en gang i uka det siste året.

Populært hos både menn og kvinner

– Dette er personer mellom 30 og 65 år av begge kjønn. Mens vi tidligere har sett at flest kvinner melder seg til studier innen styrketrening, er fordelingen mer jevnt fordelt mellom kjønnene i denne studien om utholdenhetstrening. Generelt kan man nok si at de som har meldt seg trenger en liten push for å komme i gang med treningen etter sommeren, sier Odden.

At såpass mange utrente personer ønsker å komme i form ved hjelp av fagmiljøet ved seksjonen mener Odden både viser at seksjonen innehar høy kompetanse, men også at kompetansen studentene på seksjonen opparbeider seg er etterspurt.

Mann som tar blodprøve av en syklist under en øvelse.
Det vil bli gjennomført en rekke tester i forbindelse med prosjektet. Foto: Høgskolen i Innlandet.

– Studien inkluderer både ansatte, stipendiater og studenter tilknyttet seksjonen. Selv har jeg tatt hele studieløpet ved HINN, og for meg personlig har samarbeidet internt vært avgjørende for at jeg har fått et høyt læringsutbytte. Det sikrer også høy kvalitet på studiene at mange fagfolk er involvert, sier Odden.

Oppstart 1. september

Arbeidet med studien startet for alvor 1.september. For deltagerne er det lagt opp til tre til fire sykkeløkter i uka på 45 minutter. Første periode varer til november, mens andre går periode går fra januar til mars neste år. Både før og etter de to treningsperiodene blir det gjennomført tester.

To studenter som ser på en mann som gjennomfører en sykkeltest.
Mange er involvert når det gjennomføres utholdenhetstester i idrettslabben. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 4. sep. 2023 09:37 - Sist endret 4. sep. 2023 09:42