VR som pedagogisk verktøy i utdanning

VR-teknologi og virtuelt medisinrom kan bidra til intensiv og altoppslukende ferdighetsøving, automatisk feedback og refleksjon for studenter i sykepleie og i vernepleie.

Fra venstre: Nina Sletteland (VID Bergen), Lucie Furulund (HINN), Marte Haugen (OsloMet), Lise Gladhus (USN), Ann Merethe Bredvold (OsloMet), Kirsten Røland Byermoen (USN), Frank Rune Martinsen (INN) og Kristine Kvam (FYND).

Foto: HINN

Studentene etterspør mer praktisk trening, mengdeøving og en trygg arena der ingen pasienter kan komme til skade. Dette synspunktet deler kollegaer fra VID Bergen, USN, OsloMet og Høgskolen i Innlandet, som møttes hos FYND Reality til workshop fredag 29.oktober 2021.

Frank R. Martinsen og Lucie Furulund har ledet prosjektet ved HINN og i samarbeid med FYND Reality er det utviklet studentversjon av et virtuelt medisinrom. VR medisinrom er en virtuell simuleringsarena for ferdighetsøving og vurdering av studentenes kompetanse i legemiddelhåndteringsprosessen, og applikasjonen er klar for uttesting.

I vinter 2021 har VID Bergen, USN og OsloMet meldt sin interesse for samarbeid rundt uttestingen av VR medisinrom som pedagogisk verktøy. Uttestingen av dette fremtidige pedagogiske verktøyet evalueres.

Prosjektet er nå takket være utviklingsorienterte kollegaer ved VID Bergen, USN og OsloMet utvidet til å omfatte både sykepleierutdanninger og vernepleierutdanninger. Prosjektet har i tillegg en viktig pedagogisk vinkling, da studenter ved disse institusjonene etter hvert vil delta aktivt i uttestingen av applikasjonen.

Ønsker du nærmere informasjon om prosjektet kontakt

Error: https://www.inn.no/finn-en-ansatt/frank-martinsen.html?vrtx=vcf does not exist

Bilde av Lucie Furulund
Høgskolelektor