Åpner for at flere kan ta praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)

Nye opptakskrav gjør at du med bachelorgrad og to års relevant arbeidserfaring kan søke PPU i språkfag, samfunnsfag og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet.

Portrettfoto Morten Ørbeck.

De nye opptakskravene åpner for at flere med bachelorgrad nå kan ta PPU og kvalifisere seg for læreryrket. Foto: Karen-Ingrid Fryjordet/Høgskolen i Innlandet.

Bakgrunnen er at regjeringen midlertidig vil fjerne dagens masterkrav for å komme inn på praktisk-pedagogisk utdanning. Ordningen skal gjelde frem til 2030 for søkere som har en relevant bachelorgrad og minst to års arbeidserfaring fra skolen.

Du kan søke i vårt lokale søknadsweb.

Les mer om de nye opptakskravene for PPU her.

Ordningen skal legge til rette for at flere søkergrupper kan ta PPU og kvalifisere seg for læreryrket.

Svarer på signalene fra regjeringen

– Lærere har et av verdens viktigste yrker, men i Norge trenger vi enda flere innen en rekke fagområder. Her spiller HINN som utdanningsinstitusjon en viktig rolle, og det er naturlig at vi svarer på signalene fra regjeringen og tar grep slik at flere kan få muligheten til å ta dette studiet, sier dekan ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Morten Ørbeck.

Portrettfoto Morten Ørbeck.
Dekan Morten Ørbeck håper forskriftsendringen vedtas raskt slik at vi kan ønske enda flere nye PPU-studenter velkommen til studiestart. Foto: Elen Sonja Klouman/Høgskolen i Innlandet.

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) er en pedagogisk videreutdanning som bygger på en bachelor eller mastergrad. Ved HINN tilbys studiet på 60 studiepoeng ved studiested Hamar. Det passer spesielt godt til deg som har høyere utdanning fra tidligere som du nå ønsker å bruke i læreryrket, enten i grunnskolen eller i videregående opplæring.

Grønne trær foran studiested Hamar.
Nye opptakskrav gjør at flere med bachelorgrad nå kan søke seg til PPU ved studiested Hamar fra høsten av. Foto: Espen Kristiansen/Høgskolen i Innlandet.

Nytt opptak

Endringen i opptakskravet betyr at HINN nå vil ha nytt opptak til fagdidaktikkene samfunnsfag, språkfagenes didaktikk (norsk og engelsk) og kroppsøving.

Studieprogramansvarlig Siren Valvatne, som selv har tatt PPU for å kunne undervise i helsefag etter at hun først utdannet seg til ergoterapeut, mener det er gledelig at flere personer med utdanning på bachelornivå får muligheten til å justere egen retning i arbeidslivet mot skolen.

Studiet mener hun passer for personer med bakgrunn i en rekke ulike yrkesgrupper.

– Dette er en fantastisk mulighet for deg som ønsker å bruke tidligere høyere utdanning i skoleverket. Det er mye glede knyttet til å jobbe med ungdom, og personlig synes jeg det er utrolig givende å som lærer i en periode ta del i livet til elevene og bidra til å forme dem, sier Valvatne.

Håper forskriftsendringen vedtas raskt

Klasseledelse, læringsmiljø og relasjonsbygging er tema som studiet retter oppmerksomheten mot. Det tilbys som et årsstudium på heltid, men kan også tas på deltid over to år. Etter fullført utdanning kan du jobbe som lærer i videregående opplæring og i grunnskolen fra 5.trinn og oppover. Det er mulig å ta mastergrad i etterkant, dersom det er ønskelig.

Endringen i opptaksreglene har skjedd fort, og vi tar opp studenter gjennom hele sommeren. Opptaket blir gitt med forbehold om at Kunnskapsdepartementet endrer den nasjonale forskriften.

– Vi regner med at Kunnskapsdepartementet vedtar forskriftsendringen innen kort tid slik at vi kan ønske mange nye PPU-studenter velkommen til studiestart i Hamar i august, sier Ørbeck.
Dekan
Av Håkon Boye Bergum