Diskuterte strategi for lærerrekruttering

Stortingsrepresentant Lise Selnes gjestet 16. februar studiested Hamar. Der møtte hun studenter, ansatte og media for å snakke om den nye strategien for rekruttering til lærerutdanningene.

Journalist og TV-fotograf som intervjuer Stortingsrepresentant Lise Selnes

Stortingsrepresentant Lise Selnes var fredag på studiested Hamar for å snakke om rekruttering til lærerutdanningene. Foto: Espen Kristiansen/Høgskolen i Innlandet.

– Lærerutdanningen på Hamar er en viktig institusjon for å utdanne lærere til skoler i distriktet vårt, men også hele Norge. Lærerrekrutteringsstrategien er en viktig start der partene er enige om at det er nødvendig med et krafttak for å rekruttere og beholde lærere, sier Selnes.

Høgskolen i Innlandet var blant annet representert ved dekan på fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Morten Ørbeck, og flere av lærerstudentene våre, blant dem Tina Martinussen.

Noen timer etter besøket beskriver hun det som positivt at rekruttering til lærerutdanninger og læreryrket blir satt på agendaen.

– Jeg har lest strategien og synes det er bra at en rekke organisasjoner nå går sammen om å sette dette på dagsordenen. At vi i dag fikk besøk av en stortingsrepresentant viser også at lærerutdanningen på Hamar er offensiv og på ballen. Vi har engasjerte studenter og en dekan som er på, sier Martinussen.

Portrettfoto Tina Martinussen.
Tina Martinussen og Ingeborg Kokkvoll ble intervjuet av NRK om den nye strategien. Foto Espen Kristiansen/Høgskolen i Innlandet.

Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024-2030 er tidligere omtalt på våre nettsider. Det overordnede målet er å få enda flere til å velge lærerutdanning.

– Det skal være attraktivt både å studere og jobbe som lærer. Mye av det som står om mål i strategien er åpenbart, men det er viktig at både målene og tiltakene blir forankret og at partene blir ansvarliggjort. Så er det også viktig at man lytter til oss lærerstudenter når vi gir tilbakemeldinger. Det er vi flinke til, og vi også ønsker å forbedre utdanningen, sier Martinussen.

Selnes sier at praksis i lærerutdanningene over hele Norge skal bli bedre og mer relevant.

–Studentene må bli godt forberedt på jobben de skal ut i, og nyutdannede lærere skal få god veiledning når de kommer ut i jobb. Jeg tror også noe av det viktigste vi gjør for å rekruttere flere lærere er å sørge for at barnehager ogs koler er et godt sted å jobbe, sier Selnes.

I tillegg til Martinussen, Selnes, Ørbeck og en rekke studenter var NRK Innlandet til stede. Martinussen mener media også må ta noe av skylda for den sviktende rekrutteringen til lærerutdanninger og yrket landet over.

Portrettfoto Morten Ørbeck.
Dekan Morten Ørbeck møtte også pressen fredag. Foto: Espen Kristiansen/Høgskolen i Innlandet.

– Mediene må vise frem læreryrket på en mer positiv måte. Det er negativt ordskifte som er preget av saker om streikende lærere. Mediene prater ned og fremstiller læreryrket på en negativ måte, noe som gjør at problemet blir større enn det trenger å være og færre søker, sier Martinussen.

Hun er inne i sitt tredje år som student på grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, og er fast bestemt på at hun skal ut i læreryrket om drøyt to år.

– Jeg gleder meg til å komme ut i arbeidslivet og se hvordan lærerhverdagen vil se ut. Vi vil bli tatt godt imot og jeg har inntrykk av at det er relativt lett å finne seg en relevant jobb, sier Martinussen.