Vinner av Engen-prisen 2023

Ingrid Vinje Storheil mottar i år Engen-prisen for sin fremragende masteroppgave med tittelen «Flerspråklige elevers bruk og utvikling av transspråkingsstrategier i skriving».

Bildet viser portrettbilde av prisvinner Ingrid Vinje Storheil.

Vinner av Engen-prisen 2023 Ingrid Vinje Storheil (foto: privat)

Veileder for Storheil har vært førsteamanuensis Jonas Iversen. Engen-prisen er en årlig pris som deles ut til en kandidat som har levert en fremragende masteroppgave ved studiet. En jury bestående av faglærere ved Master i tilpasset opplæring fant at oppgaven oppfylte alle fire kriteriene for prisen på en meget tilfredsstillende måte.

Oppgaven er bedømt etter følgende kriterier:

- Tema for oppgaven er av stor betydning for kunnskap om tilpasset opplæring og for praksisrelatert og profesjonsorientert kompetanse i barnehage og skole

- Oppgaven viser god oversikt og forståelse av relevant nasjonal og internasjonal forskning

- Prisvinner viser evne til å gjennomføre et selvstendig empirisk og teoriforankret forskningsarbeid

- Prisvinner skriver med en engasjerende, resonnerende og samtidig kritisk stemme

Oppgaven undersøker hvordan nyankomne elever bruker transspråklige strategier i skrivingen av en fagtekst på norsk. Storheil har undersøkt hvordan skriveprosessen tillater ulike transspråkingsstrategier ved å ta i bruk opptak av tatt opptak av elevens skjerm underveis i skrivingen samtidig som kandidaten har observert elevenes arbeid utover det som skjer på skjermen og intervjuet elevene om deres tanker underveis i arbeidet. Gjennom opptak, observasjon og intervju frembringer Storheil kunnskap om hvordan lærere kan støtte og videreutvikle eksisterende transspråkingsstrategier hos nyankomne elever, noe som må sies å ha stor betydning for læreres kompetanse i møte med nyankomne skrivere i skolen. Studiens design er original og krevende å gjennomføre, og forutsetter stor grad av selvstendig arbeid.

Storheil utviser god oversikt og forståelse av relevant nasjonale og internasjonal forskning. I oppgaven presenteres teori om transspråking og språkideologier på en selvstendig måte, og de teoretiske begrepene hentet fra transspråkings- og språkideologifeltet kombineres på en elegant måte og anvendes for å analysere de skrivestrategiene som dokumenteres gjennom datainnsamlingen.

Oppgaven er gjennomgående velskrevet, argumentasjonen er logisk oppbygd og analysen er transparent. Gjennom sine forskningsetiske vurderinger og en drøfting av oppgavens begrensinger demonstrerer Storheil evne til kritisk refleksjon og vurdering.

Publisert 10. mai 2023 10:31 - Sist endret 10. mai 2023 10:42