Feiret 50 år med barnehagelærerutdanning

Både inviterte barnehagebarn, ansatte,nåværende og tidligere barnehagelærerstudenter var med under markeringen på studiested Hamar 27. og 28. april. 

Mange barnehagebarn som står med ryggen til og får en omvisning på studiested Hamar.

Både barn og voksne deltok da barnehagelærerutdanningens jubileum ble feiret. Foto : Embla Sagstuen/Høgskolen i Innlandet. 

Både inviterte barnehagebarn, nåværende og tidligere barnehagelærerstudenter var med i markeringen på studiested Hamar denne uka.

– Jeg hadde knapt vært nord for Oslo før jeg flyttet til Hamar for å studere og husker at jeg var veldig glad for at jeg fikk studieplass. Jeg gikk av med pensjon i 2015 etter mange fine år i arbeidslivet, og når jeg nå ser tilbake på karrieren min er jeg veldig stolt og glad for utdanningen jeg hadde i bunn fra Hamar, sier Liv Andersen.

En av de første uteksaminerte

Hun var blant de første førskolelærerne som ble ferdig uteksaminert fra Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk på Hamar tilbake i 1973. Sammen med tretten tidligere medstudenter var hun til stede under markeringen og holdt et innlegg torsdag 27. april da man utforsket barnehagelærerutdanningens fortid, nåtid og fremtid.

– Det viktigste jeg lærte som student var viktigheten av å lytte til ulike meninger og ha en positiv innstilling i møte med barna. Raushet og omsorg for både store og små sto sentralt på studiet, og vi lærte mye om relasjoner og hvordan man best mulig tar vare på barna, sier Andersen.

Flyttet til Nord-Norge etter fullførte studier

Etter at hun fullførte studiene i 1973 har hun hatt en begivenhetsrik karriere. Tidlig var hun opptatt av å utforske nye steder, og hun startet arbeidslivet med fire år i Vadsø. Det var få barnehagelærere og barnehager på den tiden, og Andersen ble på mange måter en pioner i nord der hun blant annet var med på å starte en fagforening for førskolelærere i Finnmark.

– Rollen som barnehagelærer har endret seg en del siden 70-tallet. I dag er det for eksempel mer krav til dokumentasjon. Samtidig var det utfordrende også for oss, siden vi ikke hadde noe lovverk å forholde oss til, siden den første barnehageloven først kom i 1975. Siden har barnehager blitt mer synlige både lokalt og nasjonalt, erindrer Andersen.

Faksimile av et avisklipp som beskriver det første kullet av barnehagelærere.
Andersen var blant de første som fullførte barnehagelærerutdanning hos oss. 

Dekan ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Morten Ørbeck, sier fagmiljøet ved barnehagelærerutdanningen har lange tradisjoner for forsknings- og utviklingsarbeid som er direkte knyttet til barnehager. Han trekker fram «Hamarmodellen» som ett eksempel. Modellen ble utviklet som et planverktøy for barnehagene. Utover på 1980 og videre på 1990-tallet ble en tydelig orientering mot flerkulturelle og flerspråklige perspektiv, og både kulturorienteringen og minoritetsperspektiv er fremdeles er en tydelig profil hos oss.

– Hamar har gjennom alle disse årene jevnt over hatt en populær og attraktiv førskole- og senere barnehagelærerutdanning, sier Ørbeck.

Dekan Morten Ørbeck som spiser kake under markeringen.
Fredag 28. april var det kakefest på Hamar, der dekan Morten Ørbeck var blant de fremmøtte. Foto : Embla Sagstuen/Høgskolen i Innlandet. 

Inviterte barn fra partnerbarnehager

Flere barnehagebarn fra våre partnerbarnehager i nærområdet var fredag 28. april invitert til 50-årsmarkeringen for diverse aktiviteter og feiring, der også flere av være nåværende studenter var involvert, blant dem Ingebjørg Helene Gustavsen, Kjersti Johanne Sjøli, Malene Mostue Kristiansen og Rikke Maurbakken.

– Som barnehagelærerstudenter føler vi at det er vår oppgave å bidra under slike arrangement, og det er gøy med besøk fra barnehagebarn hit til skolen. Det er fint avbrekk i eksamensperioden vi setter stor pris på, sier de fire studentene.

To barnehagebarn som besøker studisted Hamar. Foto : Embla Sagstuen/Høgskolen i Innlandet.
Fredag 28. april ble det arrangert fest- og aktivitetsdag på studiested Hamar. Foto :Embla Sagstuen/Høgskolen i Innlandet. 

De er andreårsstudenter på Hamar, og er glade for at de valgte en utdanningsinstitusjon som har lang tradisjon for barnehagelærerutdanning.

– Vi utdanner oss til et viktig yrke. Dagens barn er fremtiden, og det er stort ansvar vi vil få etter fullførte studier. Det er så mye positivt med dette yrket. Når du går inn døra og blir møtt av smil og barnehagebarn som løper mot deg er du sikret en god start på dagen, og humøret smittet lett over, sier Mostue Kristiansen.

Tre smilende barnehagestudenter som sitter rundt et bord.
Flere av våre barnehagelærerstudenter var involvert under markeringen. Foto :Embla Sagstuen/Høgskolen i Innlandet. 

Under fredagens besøk brukte de blant annet iPad og såkalt stop-motion i aktivitetene med barna. Det er kort fortalt en animasjonsteknikk der man flytter og fotograferer gjenstander bilde for bilde for å skape en illusjon av bevegelse når bildene i etterkant vises som en sammenhengende animasjonsfilm.  

– Vi ønsket å vekke litt nysgjerrighet og undring hos barna ved at de fikk prøve å sette sammen bilder til en større helhet. Forhåpentligvis klarte vi å vekke en liten gnist slik at disse barnehagebarna i fremtiden kan ta det i bruk, sier Sjøli.

Barn som leker utendørs.
Både innendørs- og utendørs ble de arrangert aktiviteter for de besøkende barna.Foto: Embla Sagstuen/Høgskolen i Innlandet. 

Ørbeck sier barnehagelærerutdanningen på Hamar over tid også har fått gode tilbakemeldinger fra studentene selv.

– Studenttilfredshetsundersøkelser viser at studentene våre er godt fornøyde med utdanningen, og at vi tilbyr god kvalitet. Våre studenter er faktisk blant de mest tilfredse barnehagelærerstudentene i landet. Ferdig uteksaminerte studenter forteller i en nylig gjennomført kandidatundersøkelse at utdanningen oppleves som svært relevant for yrkesutøvelsen. Vi har et godt samarbeid med praksisfeltet og våre partnerbarnehager, og vi jobber mot et felles mål med å stadig videreutvikle barnehagelærerutdanninga som en relevant profesjonsutdanning med høy, faglig kvalitet.

Nyttige lenker

Barnehagestudiene ved HINN

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 28. apr. 2023 14:58 - Sist endret 28. apr. 2023 15:31