I en pressemelding 12. februar informerte Kunnskapsdepartementet om at de sammen med 11 organisasjoner i barnehage- og skole-Norge har startet et arbeid for at flere skal ta lærerutdanning og bli i yrket.
Aktørene har utarbeidet en ny, felles strategi, der de er enige om å samarbeide for å blant annet utvikle utdanningene og vise frem de gode sidene ved lærerutdanningene og yrket.
– Det er veldig positivt at alle berørte parter rundt læreryrket og lærerutdanningene har samlet seg bak en felles problemforståelse og behovene for nye tiltak. Tiltakene som skisseres er i tråd med mye av det vi har etterlyst, både når det gjelder hvordan det er å jobbe som lærer i skoler og barnehager og hvordan det omtales, samt når det gjelder behovet for å styrke lærerutdanningene med hensyn til attraktivitet og gjennomstrømming, sier dekan ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Morten Ørbeck.
Fire hovedmål frem mot 2030
I den nye strategien for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024-2030 skisseres fire mål for perioden:
- Lærerutdanningene er attraktive studievalg
- Lærerutdanningene har høy kvalitet og er profesjonsrelevante
- Alle nyutdannede lærere opplever en positiv overgang mellom utdanning og yrke, og får veiledning
- Barnehager og skoler er attraktive arbeidsplasser som rekrutterer og beholder lærere
Skisserer en rekke tiltak
Tiltakene som skisseres for å nå målet om å gjøre lærerutdanningene mer attraktive peker blant annet på å bygge attraktive og tilgjengelige lærerutdanninger over hele landet, videreføre ordninger for å slette studielån og gi ansatte i barnehage og skole uten lærerutdanning mulighet for å ta en lærerutdanning.
I tillegg nevnes forutsigbare opptaksregler og utvikle kunnskapsgrunnlaget for å rekruttere bedre til lærerutdanningene.
–Vi ser blant annet positivt på at det legges opp til en videreføring av de gunstige stipendordningene for lærerstudenter og at det skal satses mer på å gi læreren en god start på yrkeslivet og gode utviklingsmuligheter. At partene i arbeidslivet i større grad vil rette oppmerksomheten mot lønns- og arbeidsvilkår er også positivt, sier Ørbeck.
![Utendørsfoto av studiested Hamar.](/om-hogskolen/fakultet-for-lererutdanning-og-pedagogikk/aktuelt-fra-lup/gar-sammen-for-a-fa-flere-til-a-ta-lererutdanning/studiested-hamar.jpg)
Vil utvikle praksisen
For å styrke kvaliteten på lærerutdanningene og i enda større grad gjøre dem profesjonsrelevante står det i strategien at praksisen skal utvikles og at innsatsen skal tilpasses lokale behov.
Overgangen fra utdanning til læreryrket skal blant annet styrkes ved å gi nyutdannede lærere god oppfølging på arbeidsplassen, i tillegg til at regjeringen vil undersøke årsakene til at enkelte nyutdannede lærere ikke starter i læreryrket.
For å gjøre skoler og barnehager til attraktive arbeidsplasser pekes det på gode muligheter for kompetanse- og karriereutvikling og ved å styrke laget rundt barn og unge slik at lærerne kan bruke tiden på kjerneoppgavene.
Ørbeck peker på styrket finansiering av lærerutdanningene som avgjørende for at tiltakene i strategien skal fungere slik at målene nås.
Kontakt
- E-post
- morten.orbeck@inn.no
- Telefon
- +47 62 51 76 03