Går sammen for å få flere til å ta lærerutdanning: – Det er veldig positivt

Det sier dekan Morten Ørbeck, etter at en rekke organisasjoner har utarbeidet en ny strategi for å få enda flere til å velge lærerutdanning.

Portrettfoto av Morten Ørbeck.

Dekan ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Morten Ørbeck, er positiv til den nye strategien. Foto: Høgskolen i Innlandet.

I en pressemelding 12. februar informerte Kunnskapsdepartementet om at de sammen med 11 organisasjoner i barnehage- og skole-Norge har startet et arbeid for at flere skal ta lærerutdanning og bli i yrket.

Aktørene har utarbeidet en ny, felles strategi, der de er enige om å samarbeide for å blant annet utvikle utdanningene og vise frem de gode sidene ved lærerutdanningene og yrket.

– Det er veldig positivt at alle berørte parter rundt læreryrket og lærerutdanningene har samlet seg bak en felles problemforståelse og behovene for nye tiltak. Tiltakene som skisseres er i tråd med mye av det vi har etterlyst, både når det gjelder hvordan det er å jobbe som lærer i skoler og barnehager og hvordan det omtales, samt når det gjelder behovet for å styrke lærerutdanningene med hensyn til attraktivitet og gjennomstrømming, sier dekan ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Morten Ørbeck.

Fire hovedmål frem mot 2030

I den nye strategien for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024-2030 skisseres fire mål for perioden:

• Lærerutdanningene er attraktive studievalg
  • Lærerutdanningene har høy kvalitet og er profesjonsrelevante
  • Alle nyutdannede lærere opplever en positiv overgang mellom utdanning og yrke, og får veiledning
  • Barnehager og skoler er attraktive arbeidsplasser som rekrutterer og beholder lærere

Skisserer en rekke tiltak

Tiltakene som skisseres for å nå målet om å gjøre lærerutdanningene mer attraktive peker blant annet på å bygge attraktive og tilgjengelige lærerutdanninger over hele landet, videreføre ordninger for å slette studielån og gi ansatte i barnehage og skole uten lærerutdanning mulighet for å ta en lærerutdanning.

I tillegg nevnes forutsigbare opptaksregler og utvikle kunnskapsgrunnlaget for å rekruttere bedre til lærerutdanningene.

–Vi ser blant annet positivt på at det legges opp til en videreføring av de gunstige stipendordningene for lærerstudenter og at det skal satses mer på å gi læreren en god start på yrkeslivet og gode utviklingsmuligheter. At partene i arbeidslivet i større grad vil rette oppmerksomheten mot lønns- og arbeidsvilkår er også positivt, sier Ørbeck.

Utendørsfoto av studiested Hamar.
Strategien har som et hovedmål at alle nyutdannede lærere skal oppleve en positiv overgang mellom utdanning og yrke. Ved HINN har vi blant annet grunnskolelærerutdanninger ved studiested Hamar. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Vil utvikle praksisen

For å styrke kvaliteten på lærerutdanningene og i enda større grad gjøre dem profesjonsrelevante står det i strategien at praksisen skal utvikles og at innsatsen skal tilpasses lokale behov.

Overgangen fra utdanning til læreryrket skal blant annet styrkes ved å gi nyutdannede lærere god oppfølging på arbeidsplassen, i tillegg til at regjeringen vil undersøke årsakene til at enkelte nyutdannede lærere ikke starter i læreryrket.

For å gjøre skoler og barnehager til attraktive arbeidsplasser pekes det på gode muligheter for kompetanse- og karriereutvikling og ved å styrke laget rundt barn og unge slik at lærerne kan bruke tiden på kjerneoppgavene.

Ørbeck peker på styrket finansiering av lærerutdanningene som avgjørende for at tiltakene i strategien skal fungere slik at målene nås.

Dekan
morten.orbeck@inn.no