Aalliyah og Meloline har praksis i Hamar

De to namibiske lærerstudentene har takket være et internasjonaliseringsprosjekt fått tilbringe fem uker hos oss og praktisert yrket ved Prestrud skole.

Fire lærerstudenter i mørke klær.

Fire studenter med tilknytning til HINN har de siste ukene vært i praksis ved Prestrud skole. Fra venstre: Aalliyah M.H. Eichas, Solveig Brusdal Hamstad, Meloline Herunga og Martine Kjølby. Foto: Håkon Boye Bergum/Høgskolen i Innlandet. 

– Jeg ønsket å lære om skolesystemet i Norge og sammenligne det med systemet hjemme i Namibia, spesielt med tanke på klasseromsundervisning og hvordan lærerne underviser her. Så langt har dette vært en god erfaring for oss, sier Aalliyah M.H. Eichas.

Tilbringer fem uker i Hamar

Sammen med Meloline Herunga studerer hun til daglig lærerutdanning ved University of Namibia. Før oppholdet i Norge har de aldri vært utenfor landets grenser, så det er mye nytt å ta inn over seg. De måtte skaffe seg pass før den lange reisen og har fått erfare et helt annet klima, men enda viktigere er det at de har fått praktisere som lærere i en helt annen kultur før de er ferdigutdannede lærere neste år.

En lærer som underviser to elever på en IPad.
Aalliyah M.H. Eichas har de siste ukene hatt praksis ved Prestrud skole. Foto: Håkon Boye Bergum/Høgskolen i Innlandet. 

Det er store forskjeller mellom Namibia og Norge når det kommer til blant annet kultur. I Namibia har man kortere pauser mellom timene og mindre tid til fysiske aktiviteter, mens elevene i Norge ifølge studentene har mer frihet på skolen. I tillegg har undervisningen i Namibia en litt mer forelesningsaktig stil. En annen vesentlig forskjell er at hver lærer underviser for langt flere elever.

– I Namibia har en lærer ansvar for en klasse på opp mot 40-45 elever, mens man i Norge har tre til fire lærere på klasser med ca. 20 elever, sier Eichas.

– Her får også elevene bevege seg mye mer rundt i klasserommet enn hjemme i Namibia, noe som gjør at undervisningen kan legges opp på litt andre måter, sier Herunga.  

Lærerstudent som underviser to unge gutter i et klassrom.
Meloline Herunga har takket være prosjektet tilbragt fem uker i Hamar. Foto: Håkon Boye Bergum/Høgskolen i Innlandet. 

Har praksis med to norske lærerstudenter

Ved Prestrud skole har Aalliyah og Meloline hatt praksis sammen med Solveig Brusdal Hamstad og Martine Kjølby, som studerer grunnskolelærerutdanning trinn 1-7. Å ha praksis sammen med to studenter fra et annet land er også verdifullt for de to HINN-studentene.

– Det har vært artig og lærerikt. De kommer fra en helt annen kultur, så det har vært fint å vise fram skolekulturen i Norge, men også gi et innblikk i hvordan det er å bo i Norge, sier Brusdal Hamstad.

Det er internasjonaliseringsprosjektet Multicultural Practicum Groups and Internationalisation in Teacher Education som har sørget for at Aalliyah og Meloline har fått komme til Hamar. Prosjektet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse gjennom programmet Norwegian Partnership Programme for International Teacher Education. Høgskolen i Innlandet søkte i 2018. Det som var et fireårig prosjekt ble til seks år grunnet utsettelser som følge av pandemien, og fullføres til sommeren.  

Totalt har ti studenter fra University of Namibia takket være prosjektet tilbragt en femukersperiode i Hamar, mens like mange HINN-studenter har tilbragt et tilsvarende praksisopphold ved et av University of Namibias partnerskoler i hovedstaden Windhoek. 

– Vi får deres perspektiver på undervisningen i Norge, noe som er verdifullt. Selv om vi nå ikke er i et annet land og underviser, så kan tilbakemeldingene fra de namibiske studentene åpne øynene våre rundt hvordan vi underviser her, siden vi gjør det på litt ulike måter, sier Brusdal Hamstad.

For øyeblikket er det fire namibiske studenter her, to i praksis ved Prestrud skole og to ved Rollsløkken skole.

– Vi har blant annet presentert hvordan man feirer påske i Namibia. 21. mars er det Namibias nasjonaldag, og da skal vi gi elevene et innblikk i landets historie og frigjøring, sier Eichas og Herunga.

– Verdifullt med internasjonalisering av lærerutdanningene

Prosjektleder Knut Øystein Høvik mener internasjonalisering av lærerutdanningene har stor verdi både for de norske og namibiske studentene.

–Dette er alle første gang vi tar imot studenter fra Namibia og tilbakemeldingene tilsier at studentene har hatt god kjemi og et lærerikt samarbeid. Våre studenter og de innkommende studentene fra Namibia har gjennomført forberedelseskurs, og det er ingen tvil om at de har lært mye på disse ukene, sier Høvik.

Mange mennesker som sitter rundt et bord.
Mot slutten av praksisperioden fikk studentene også besøk fra noen av foreleserne sine fra Namibia. Foto: Håkon Boye Bergum/Høgskolen i Innlandet. 

Muligheten til å reise på utveksling til blant annet Namibia har over flere år vært noe som har trukket lærerstudenter til Hamar, men ikke alle har tid eller økonomi til å gjennomføre slike utvekslingsopphold. Høvik mener praksis som dette er en form internasjonalisering hjemme i Hamar.

– Studentene våre får interkulturell kompetanse og verdifulle erfaringer her i Hamar. Vi ser at den norske skolen også blir mer internasjonal med flerkulturelle klasser, så dette er relevant for yrket de skal inn i om noen år, sier Høvik.

– Alle erfaringer man som lærer gjør seg i praksis er nyttige. Som lærere bruker vi mange eksempler i undervisningen, og det at vi har fått muligheten til å ha en praksisperiode med to studenter fra Namibia gir oss eksempler vi kan dra nytte av, sier Brusdal Hamstad og Kjølby. 

Relaterte lenker

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 3. apr. 2024 09:13 - Sist endret 5. apr. 2024 09:38