Hvordan være i estetiske samspill med 0 til 2-åringer?

Barnehagelærerstudentene på fordypninga Lek, kunst og bevegelse gjennomførte nylig sitt første arbeidskrav. Det resulterte i sju nydelige og lydhøre samspill med de aller yngste barna i partnerbarnehagene.

(Foto: Mats Vium)

Lek, kunst og bevegelse-studentene fikk som oppgave å forberede en estetisk ramme som skulle invitere de aller yngste barna i barnehagene til samspill.

Studentene lot seg inspirere av de yngste barnas væremåter, og utforsket rom, omgivelser, materialer, lyd, kropp og bevegelse, stemme og lek om utgangspunkt for samspillet. De har basert seg på ny forskning om små barn i kunstmøter – særlig det intra-aktive og hvordan man kan tone seg inn på og spille med på små barns nonverbale innspill.

(Foto: Hedda Fredly, HINN)

Dette resulterte i sju forskjellige nydelige samspill ute i fire partnerbarnehager. Reaksjonen fra flere ansatte var «Takk for at dere har gitt oss inspirasjon til hvordan vi kan jobbe estetisk og samspille med de aller yngste!». Lærere og studenter på emnet er på sin side svært takknemlige for det gode samarbeidet med partnerbarnehagene, og tar med seg mye erfaring fra dette arbeidskravet videre inn i undervisningen utover høsten.

Snart blir det også en egen BARNEKUNSTFESTIVAL i regi av Lek, kunst og bevegelse, på Campus Hamar 16. november. Hjertelig velkommen til alle partnerbarnehager da (ikke bare småbarnsavdelingene)! En egen invitasjon sendes ut snart.

(Foto: Hedda Fredly, HINN)

Kontaktinformasjon:

Førstelektor