Vellykket samarbeidsprosjekt avsluttet

I starten av desember ble et stort internasjonalt samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Zambia og HINN avsluttet. Seks år med samarbeid har gitt oss mye, sier prosjektleder Anne Marit Vesteraas Danbolt.

Gruppebilde av deltakere på en konferanse i Lusaka i Zambia.

Hele gjengen samlet under samlingen i Lusaka i starten av desember.

Foto: HINN

Den avsluttende konferansen i Lusaka i Zambia markerte avslutningen av NORPART-prosjektet "Literacy Education in Multilingual Settings" (LEMS), som startet opp i 2017.

– Vi har noen stipender igjen så det vil foregå utveksling også i 2023, men vi gir oss ikke helt selv om prosjektet formelt er avsluttet. Vi er i gang med å søke om å få fortsette og videreutvikle samarbeidet, forteller prosjektleder fra Høgskolen i Innlandet, Anne Marit Vesteraas Danbolt.

På konferansen i Lusaka deltok tidligere studenter som har vært på utveksling på ph.d.-programmet PROFF eller på masterprogrammet MIKS, og ansatte ved begge institusjonene Universitetet i Zambia (UNZA) og HINN.

I tillegg var det hentet inn dyktige keynoteforelesere fra Canada og Sør-Afrika.

Oppnådd mye

LEMS har siden starten i 2017 hatt klare målsettinger.

Prosjektet skulle blant annet øke kvaliteten på master- og ph.d.-utdanningene på de to utdanningsinstitusjonene gjennom å samarbeide innen undervisning og forskning.

Et annet klart mål var å få til økt utveksling av studenter og forskere mellom institusjonene.

Bilde av to personer bak et bord
Prosjektlederne fra henholdsvis Universitetet i Zambia og HINN, David Mwanza og Anne Marit Vesteraas Danbolt mener de har fått mye ut av samarbeidet seg imellom. (Foto: HINN)

I tillegg skulle det utvikles ny forskningsbasert kunnskap om lesing og skriving i flerspråklige sammenhenger, gode rutiner for internasjonal utveksling og samarbeid, og lærerutdanningen på HINN skulle få nye internasjonale impulser gjennom studieopphold i Zambia.

Alt dette er oppnådd.

– Hva har dette samarbeidet betydd for Høgskolen i Innlandet?

– Dette prosjektet har betydd mye. Vi har oppnådd økt internasjonalisering, et større globalt utblikk, nye muligheter for utenlandsstudier og praksis for våre lærerstudenter, forteller Vesteraas Danbolt.

Mange som har vært med

Et viktig resultat av LEMS-prosjektet er at Fakultet for lærerutdanning har etablert praksis på en skole i Lusaka for fjerdeårs grunnskolelærerstudenter som en varig ordning. På sikt håper man at dette kan gi grunnlag for interessante masteroppgaver.

Gjennom prosjektet har man også samlet inn felles forskningsdata som vil gi grunnlag for flere publikasjoner og artikler i tida som kommer.

Det er et sterkt ønske om å holde på den gode og langvarige relasjonen med School of Education ved University of Zambia, og partnere arbeider derfor med søknader for å gi flere muligheter for videre samarbeid.

Bilde av folk i en sal under en konferanse
Mange som var involvert, og mye ivrig jobbing, da den siste og avsluttende konferansen i NORPART-samarbeidet LEMS ble arrangert i Lusaka i starten av desember. (Foto: HINN)

Tallenes tale er klar etter seks år med utveksling.

• Elleve ph.d.-studenter fra UNZA har fulgt kurs på høgskolens doktorgradsprogram Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF)
  • 15 masterstudenter har tatt kurs på MIKS eller grunnskolelærerutdanningen.
  • Seks lektorstudenter har vært på utveksling til University of Zambia, og tre grunnskolelærerstudenter har hatt praksis på en barneskole i Lusaka. I mars sender høgskolen åtte nye grunnskolelærerstudenter dit.

– Vi har etablert fast avtale om utenlandspraksis for grunnskolelærerstudenter ved en barne- og ungdomsskole i Lusaka. Dette er helt nytt for høgskolen, og kunne ikke skjedd uten dette prosjektet, sier Anne Marit Vesteraas Danbolt.

I tillegg til alt dette har prosjektet i samarbeid med kolleger ved School of Education utviklet en nettside med tekster for leseopplæring på de regionale språkene i Zambia, Storybooks Zambia. Denne vil bli ferdigstilt i løpet av våren 2023.

Gruppearbeid i en sal
Gjensidig tillit og kjennskap mellom de to institusjonene var et av målene for prosjektet. Her er Bonnie Norton, David Mwanza og Espen Stranger-Johannessen i samtale under samlingen i Lusaka. (Foto: HINN)

Av Ole Martin Ringlund
Publisert 21. des. 2022 10:28 - Sist endret 21. des. 2022 15:30