Lærer seg norsk ved Høgskolen i Innlandet

De ukrainske flyktningene Mariia, Olena og Valeriia er takket være blant annet læringsassistent Ingrid Snekkerhaugen kommet godt i gang med studiene hos oss.

Tre ukrainske studenter som leser i en bok.

Mariia, Olena og Valeriia studerer alle norsk ved vårt studiested på Hamar. Foto : Høgskolen i Innlandet.

– Målet vårt på sikt er å reise hjem og jobbe i et fredfullt Ukraina, kanskje som lærere alle tre. For øyeblikket er det umulig for oss å planlegge fremtiden i detalj. I første omgang skal vi fullføre studiene her. Videre studier og jobb i Norge er gode alternativer for oss, sier Mariia Shylova.

Hun, Olena Zhyhaltsova og Valeriia V. Pobedash er tre av totalt seks ukrainske flyktninger som studerer norsk språk og kultur på studiested Hamar. De fleste av ukrainere har utdanning fra hjemlandet og trenger kurset i forkant av videre utdanning eller jobb i Norge.

– Disse studentene bidrar til mangfoldet på høgskolen med sine erfaringer, språklige ressurser og ikke minst sine perspektiver. Dette er studenter som gir nyttige tilbakemeldinger til oss som underviser og som vet hva de trenger for å komme videre. Slik bistår de oss i å utvikle vår språkundervisning, sier emneansvarlig Kristin Vold Lexander.

Får hjelp fra læringsassistent

Etter at krigen i Ukraina brøt ut, ble Høgskolen i Innlandet tildelt 50 av totalt 1000 studieplasser som regjeringen opprettet. Resultatet ble et nytt studium som startet i midten av høstsemesteret 2022.

Hver mandag og onsdag samles de ukrainske studentene for å lære om norsk språk og kultur. Med på laget er læringsassistent Ingrid Snekkerhaugen, som bistår de ukrainske studentene i å løse arbeidsoppgavene de har fått i timene. Det fokuseres mye på muntlig aktivitet og spontan prat for å ha gode og flytende samtaler.

– Jeg opplever at jeg lærer like mye av dem som de lærer av meg, så dette er svært givende for meg som lærerstudent. De ukrainske studentene er reflekterte og gir meg større innsikt i hvordan det er å lære et andre- og tredjespråk i voksen alder, siden de er dyktige til å sette ord på hvordan de løser oppgavene de får, sier Snekkerhaugen.

Læringsassistent i dialog med ukrainske studenter.
To ganger i uken jobber læringsassistent Ingrid Snekkerhaugen sammen med Mariia, Olena og Valeriia. Foto : Høgskolen i Innlandet.

Stort utbytte for alle parter

Hun valgte å studere master i kultur- og språkfagenes didaktikk nettopp for å inspirere og hjelpe andre. At hun som læringsassistent får muligheten til å jobbe med studenter fra Ukraina føles spesielt meningsfullt.

– De har nylig kommet til Norge, og språkferdigheter i norsk er helt essensielt for deres faglige utvikling og for at de på en god måte kan integreres i det norske samfunnet. Samtidig er det interessant for meg å få innsikt i hvor de kommer fra, deres kultur og hva de har av fremtidsplaner, sier Snekkerhaugen.

– For oss er det veldig verdifullt å ha en læringsassistent som Ingrid. Hun har hjulpet oss mye med å forstå norske uttrykk, grammatikk og setningsoppbygging. Hun er en utadvendt student som passer godt i denne rollen, sier Shylova.

Vold Lexander tror både de ukrainske studentene og læringsassistentene har stort utbytte av de ukentlige øktene der de jobber sammen. Hun tror slik oppfølging fra en medstudent kan skape trygghet og rom for å stille spørsmål en kanskje ikke får stilt i klasserommet.

– Læringsassistentene får innblikk i og erfaring med læring i et fellesskap der de har en annen rolle enn som lærer. Dette er nyttige perspektiver å ha med seg for å utvikle egen kompetanse om læring og undervisning, sier Vold Lexander.

Har utdannelse fra hjemlandet

Shylova har en master i internasjonal økonomi, og har tidligere jobbet i en bank i mange år. I tillegg har hun jobbet som kreativ leder i et reklamebyrå i Kiev. Hun kom til Norge i mars, og har allerede lært mye om norsk språk og kultur.

– Fred er selvfølgelig det jeg ønsker meg aller mest, men ingen vet hvor lenge krigen vil vare, sier Olena.  Men i mellomtiden er det godt å ha noe annet å tenke på i form av studier. Kanskje kommer jeg til å jobbe som tolk på et læringssenter eller som språklærer i fremtiden? Det vil tiden vise, sier Shylova.

Tre smilende ukrainske studenter på et grupperom.
De tre ukrainske studentene har alle et langsiktig mål om å igjen jobbe i hjemlandet. Foto : Høgskolen i Innlandet.

Fra Øst-Ukraina til Hamar

Medstudentene Valeriia og Olena kommer begge fra Øst-Ukraina, og har tidligere studert pedagogikk og filologi i hjemlandet. Begge har tidligere jobbet som engelsklærere, og lærer seg nå det norske språket hos oss. Spesielt dialekter er noe de beskriver som krevende å forstå, men på overordnet nivå er de takknemlige for muligheten de har fått.

– Dette er en god mulighet for oss og vi er alle svært takknemlige til alle som har bidratt slik at vi får ta høyere utdanning i Norge og ikke minst lære det norske språket. Vi fikk en varm velkomst, og det var lett for oss å komme inn i studieløpet, sier Olena Zhygaltsova.

– En del av ordene har likheter med ukrainske ord og uttrykk, men norsk er et krevende språk å lære. Å forstå dialekter er spesielt vanskelig for oss, så da er det godt at vi har Ingrid som læringsassistent, sier Valeriia V. Pobedash.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 3. feb. 2023 09:15 - Sist endret 3. feb. 2023 09:15