– De fremtidige studentene velger yrke etter interesse og lyst. Det de nå gjør på Hamar med innovasjon og utprøving av nye måter å jobbe på i lærerutdanningen bør appellere til de som er kreative og har lyst til å jobbe med barn og unge, sier Elaine Munthe.
Hun er professor i pedagogikk og leder av Kunnskapssenteret for utdanning ved Universitet i Stavanger. Hun er også forfatter av rapporten «Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag», og var en av deltagerne på frokostmøte.
Arrangementet på Hamar tirsdag var del av en serie debattmøter i regi av nettavisen Khrono som dekker utdanningssektoren. Khrono gjennomfører serien som del av markeringen av sitt tiårsjubileum, og hadde invitert med dekan ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Morten Ørbeck, Elaine Munthe, samt en nåværende og tidligere lærerstudent fra Høgskolen i Innlandet.
![En rekke mennesker som følger med på frokostmøte.](/om-hogskolen/fakultet-for-lererutdanning-og-pedagogikk/aktuelt-fra-lup/lereryrket-under-lupen/sporsmal-fra-salen.jpg)
Satser på VR-teknologi
Høgskolen i Innlandet er en av få utdanningsinstitusjoner som tilbyr unik VR-teknologi i lærerutdanningen. Dekan Morten Ørbeck sier man på fakultetet er opptatt av å bruke teknologi for å gjøre utdanningene mer fremtidsrettet for å utdanne lærere for fremtidens skole.
– For vår del gjelder dette spesielt spill og VR-basert teknologi. Vi bruker VR-teknologi i undervisningen slik at studentene igjen kan bruke det i elevenes hverdag når de har fullført studiene, sier Ørbeck.
Halvor Sell Mosæther jobber nå som lærer ved Kirkekretsen skole i Ringsaker. Han har tatt lærerutdanning hos oss, og var invitert med for å prate om studenttilværelsen og egne erfaringer fra læreryrket.
– Jeg vil anbefale læreryrket. Som lærer kan jeg bruke mye av meg selv og mine interesser i hverdagen. Det er en veldig praktisk arbeidshverdag der jeg kan være selvstendig og kreativ, sier Mosæther.
Penger er ikke alt
Arbeidsvilkår og lønn er tema som ofte kommer opp i diskusjoner om læreryrket. Hva en nyutdannet lærer faktisk tjener, og hvilke stipendordninger man kan dra nytte av er ikke åpenbart for alle. Ørbeck er klar på at presis informasjon til de fremtidige studentene er essensielt når de skal søke høyere utdanning.
![Deltagere på frokostmøte på studiested Hamar.](/om-hogskolen/fakultet-for-lererutdanning-og-pedagogikk/aktuelt-fra-lup/lereryrket-under-lupen/frokostmote.jpg)
Munthe sier at det er indikasjoner på at lønn har noe å si, spesielt for menn, men samtidig er det mange i læreryrket som sier at det ikke var lønn som gjorde at de søkte lærerutdanning.
– Vi ser også at lærere kan velge seg bort og gå til lavere betalte yrker. Det som holder en i yrket er arbeidsmiljøet, samt gode kolleger og støtte fra ledelsen, sier Munthe.
– Jeg vil også trekke frem det gode arbeidsmiljøet hvor jeg får støtte og tillit fra ledelsen. På jobben min fokuserer vi på mestring og trivsel, der vi jobber mot et felles mål om at elevene skal ha det bra, sier Mosæther.
Verdifull praksis
Så hva kan gjøres for å rekruttere flere lærere?
Vår tidligere lærerstudent Mosæther mener mange av utfordringene han og kollegene møter i hverdagen er knyttet til økonomi og ressurser. Personlig skulle han ønsket seg enda mer praksis da han var student.
– Praksisen er sånn arbeidshverdagen er, og jeg skulle ønsket meg enda mer. Noen sammenligner det med politiutdanningen hvor du har et helt år med praksis og sånn sett at praksis er en jobb, sier Mosæther.
Trygt og sikkert yrke
Gode jobbutsikter er for mange helt avgjørende når de skal søke høyere utdanning. Ørbeck mener en femårig lærerutdanning vil være en klok investering, da kompetansen man opparbeider seg både kan praktiseres i læreryrket og i andre yrker.
– En femårig lærerutdanning med master i et fag er en solid utdanning som gir bred kompetanse og mange muligheter. Du får kompetanse rent faglig i fagene du fordyper deg i, samt ledelses og relasjonskompetanse. Det sikrer et bredt anvendelsesområde i samfunnet, sier Ørbeck.
Lærerstudent Eloisa Michaelsen går nå femte og siste året av grunnskolelærerutdanningen på Hamar, og er allerede i gang med å søke lærerstillinger. Hun gleder seg til en fremtidig jobb som lærer, aller helst i Innlandet.
– Jeg fikk jobb som assistent på en skole og hadde det kjempegøy. Det ga meg lyst til å bli lærer. Det er inspirerende og givende å tenke at du skal bidra til at noen skal utdannes til å bli voksne mennesker, sier Michaelsen.