Vel gjennomført LINN-konferanse

LINN-konferansen har som mål å legge til rette for at litteratur- og litterasitetsforskere ved LUP blir bedre kjent med hverandres interessefelt og forskning.

Bildet viser professor Tonje Vold fra Universitetet i Oslo, som holder foredrag i auditoriet.

Professor Tonje Vold fra Universitetet i Oslo var årets hovedtaler.

Konferansen har også som målsetting å gi forskere mulighet til å presentere og få tilbakemelding på egen forskning, samt skape en arena for utveksling av ideer til nye forskningsprosjekter.

Samler fagmiljøet

Årets LINN-konferanse gikk av stabelen torsdag 14. september på Hamar. Forskergruppene Litteratur og litterasitet og Nordisk litteratur hadde invitert alle ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk som forsker på eller som har interesse for å forske på litteratur og litterasitet, og deltakerne fikk høre årets hovedforeleser, professor Tonje Vold fra Universitetet i Oslo, samt 11 innlegg fra forskere ved LUP.

Poesi ble diskutert i professor Sandra Kleppes «The Intelligence of Bees in Poetry»

Tonje Vold innledet dagen med sitt foredrag, kalt «Uoffisielle bokklubber. Om leseopplevelser, feminisme og antirasisme i norsk samtidslitteratur». Hun fokuserte på referanser til lesing av skjønnlitteratur i arbeidet med å skrive fram livshistoriene til barn født av innvandrere i Norge, og hun så på verk av forfattere som Zeshan Shakar, Yohan Shanmugaratnam, Shazia Majid og Ivo de Figuereido. Volds innlegg viste seg å ha koblinger til flere av presentasjonene som fulgte i løpet av dagen.

Variert program

Resten av LINN-programmet tok for seg ulike temaer: poesi ble diskutert i professor Sandra Kleppes «The Intelligence of Bees in Poetry», førsteamanuensis Anne Karhios «Deliquescent and solid: space, technology, and blue imagery in contemporary Irish poetry» og førstelektor Knut Øystein Høviks «The educational potential of song lyrics for understanding environmental challenges: The case of Midnight Oil».

Nordisk barnelitteratur var fokuset for stipendiat Malin Jenssen Bakkens «Humor og kroppsfett i barnelitteraturen», professor Anne Skaret og førsteamanuensis Silje Harr Svares «Kunsten å rote det til.

Kunst som overskridende erfaring i Fam Ekmans bildebokunivers» og førsteamanuensis Inger-Kristin Larsen Vies «Samer på utstilling: Fremstillinger av samer i en tidlig norsk sakprosabok for barn». Engelskdidaktikk ble diskutert gjennom «Stories and Early Literacy Education in Zambia: Donor-initiated Projects, Educational Policy and Teacher Beliefs» ved dosent emerita Juliet Munden og førsteamanuensis Jonas Yassin Iversen, «A Murder of Crows: Using Igor Oleynnikov’s Illustrations in a Creative Writing Class» ved professor 2 Björn Sundmark, og «Critical literacy, reading, and literature in lower secondary English» ved førsteamanuensis Marit Elise Lyngstad.

Vellykka

LINN har som mål å legge til rette for at litteratur- og litterasitetsforskere ved LUP blir bedre kjent med hverandres interessefelt og forskning, å gi ferske så vel som erfarne forskere mulighet til å presentere og få tilbakemelding på egen forskning, samt skape en arena for utveksling av ideer til nye forskningsprosjekter. Dette skjedde så absolutt denne dagen, og deltakerne ser allerede fram til neste års arrangement.

Nyttige lenker

Emneord: Litterasitet Av Marit E. Lyngstad