Samisk språkuke 2023

Velkommen til Samisk språkuke 2023 fra 23. - 27. oktober på HINN. Målet med Samisk språkuke er å løfte statusen til de samiske språkene, og øke kunnskap om samiske språk og kultur i hele samfunnet.

Samiske bordflagg

Nettopp denne uka skal de samiske språkene høres og synes over alt. Ved høgskolen i Innlandet, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, har vi arrangementer hele uka.

Flere av arrangementene er åpne for alle, men for å få oversikt over antall eksterne gjester ønsker vi påmelding til arrangementene. Påmelding skjer via nettskjema som er lenket opp under presentasjon av hvert enkelt arrangement under. Påmeldingen er åpen fram til torsdag 19.10.

Mandag 23. oktober:

«Om livet som ung same og reindriftsutøver» v/ Dan Rikard Mortensson

Kl. 1000-1130 Sted: Auditorium 1
Reinbeitedistriktet Svahken sijte ligger helt nord i Innlandet fylkeskommune, nærmere bestemt Engerdal kommune, og drives av 6 siidaandeler. Svahken sijte er definert som et helårsbeite distrikt, og Mortensson vil prate om reindriftens 8 årstider.
Dan Richard Mortensson har deltatt i et femårig samisk pionerprosjekt for revitalisering av sørsamisk språk, og vil prate om erfaringer knyttet til dette prosjektet. Dan Richard Mortensson snakker om livet som reindriftsutøver. Han snakker også om hvilke rettigheter samiske barn har til samisk språkopplæring, og hvilke utfordringer samiske elever kan oppleve.

Tirsdag 24. oktober:

«Eventyrstund, lek og litt mat laget på bålet»
v/ Linn Terese Bern, høgskolelektor i drama og Jon Anders Græsli, 1. lektor i kroppsøving og bevegelsesfag
Vi ønsker barnehagebarn velkommen til en magisk og stemningsfylt eventyrstund i lavvoen i barnehagehagen. Etter eventyrstunden blir det en liten matbit ved bålet og samiskinspirerte friluftslivsaktiviteter.
Det er plass til en storbarnsavdeling pr gang, og eventyrstunden blir kjørt 2 ganger,
Kl.1000 og kl.1130

Onsdag 25. oktober:

“Urfolk og identitet i dagens samfunn”

Forelesning ved Kristin Gregers Eriksen, førsteamanuensis, USN, og en påfølgende samtale med Jill Tove Buseth, Karinn Sundsback og Martine Greek, alle førsteamanuenser i samfunnsfag ved HINN.
Kl. 1000 -1200,
Sted: Auditorium 4

Onsdag 25. oktober:

Saemesth! - ett totimers sørsamisk språkkurs
Det blir en kort innføring om samiske språk og språkenes utbredelsesområder.
Du lærer å hilse på sørsamisk, du lærer noen slektskapsbenevnelser og vi presenterer oss for hverandre på sørsamisk.
Kurset kjøres av Elin Fjellheim, som er Raeriestæjja / Seniorrådgiver ved Senter for samisk i opplæringen

Kl. 1000-1200: Kurs for ansatte i fylkeskommunen, høgskolen og samarbeidende institusjoner.

Sted: B006

Kl. 1300-1500: Kurs for studenter.

Sted: Auditorium 1

Torsdag 26. oktober:

“10.000 mygg og andre umulige oppgaver. Tegn og fortell, fortell og tegn!”

Vi inviterer elever på småskoletrinnet til en fortellerstund og tegneverksted med sørsamiske fortellinger fra boka «Staloer tror at månen er et bål» av av Kirsti Birkeland. Økta ledes av Trine Kampmann-Jensen, førsteamanuensis i kunst og håndverk, og Linn-Terese Bern, høgskolelektor i drama.
Det blir tre økter, med plass til maks 20 elever pr. gruppe, og alt foregår i Dramasalen.
Økt 1: kl. 0900-0945

Økt 2: kl. 1015-1100

Økt 3: kl. 1130-1215

Fredag 27. oktober:

Seminar om «Sannhet og forsoning» -Status på fornorskningsprosessen, utfordringer og veien videre
v/ Johan Inge Greff, NASAK og Christina Niemi Mølstad, professor HINN
Fredag 27.10 kl 0915-1100
Sted: Auditorium 1
Seminaret vil starte med en presentasjon av Sannhet og forsoningskommisjonens rapport «Sannhet og forsoning – grunnlaget for et oppgjør med fornorskningspolitikk og urett mot samer, kvener/norskfinner og skogfinner», presenteres av professor Christina Niemi Mølstad. Videre vil Johan Inge Greff fra Nasjonalt samisk kompetansesenter snakke om utfordringer ved fornorskingsprosessen og muligheter for å hvordan vi jobber med kunnskap om fornorskningsprosessen og samisk kultur. Det vil være mulig for dialog underveis i seminaret. Prorektor Arild Hovland avslutter seminaret.

Kontaktpersoner på høgskolen:

christina.molstad@inn.no