– Istanbul er et kinderegg for KRLE-lærere

Lise Marie og Sara er to av våre 34 lærerstudenter som nylig fikk internasjonale impulser og erfaringer under et ukelangt besøk i Tyrkia.

Gruppebilde av studentene og lærerne som besøkte Istanbul. Her foran Hagia Sofia.

Totalt 34 lærerstudenter og tre lærere var med til Istanbul. Her foran Hagia Sofia. Foto:Privat.

– Istanbul er en by der islam, kristendom, jødedom og sekularisme møtes. Det gjør byen til et kinderegg for fremtidige KRLE-lærere. Her fikk de personlig erfare både de lange linjene gjennom Europas største imperier til brennende aktuelle spørsmål, som for eksempel Erdogans syn på svensk NATO-medlemskap, sier professor Vebjørn Horsfjord. Han underviser om KRLE i grunnskolelærerutdanningene, og var en av tre lærere som var med til Istanbul.

Portrettbilde av tre lærere som står inne i Hagia Sofia.
Tre lærere var med studentene til Istanbul. Fra venstre: Vebjørn Horsfjord, Stian Torjussen og Jenny Berglund. Foto:Privat.

Fullpakket program i en snau uke

Fra 2. til 7. mai hadde lærerstudentene våre mer eller mindre fullpakket program i Istanbul. De besøkte moskeer og kirker, samt møtte aktivister fra kvinnerettsorganisasjoner som jobber praktisk og politisk mot vold mot kvinner. Disse opplever liten støtte fra religiøse grupper.

– Vi hadde et godt og fullpakket program med besøk i museer, kirker, synagoger og moskeer. Det var veldig mange inntrykk å ta innover seg og vi lærte masse som jeg nå har klart å fordøye når jeg har fått turen litt på avstand, sier Lise Marie Skjervum.

– Som fremtidig KRLE-lærer er det en stor fordel for oss å få en tilnærming og personlig erfaring i det vi skal undervise i. Vi besøkte for eksempel Hagia Sofia, som var kirke i 900 år, deretter moske, så sekulært museum før det nå er moske igjen. Inntrykkene jeg fikk her vil gi større avtrykk enn det jeg leser i en lærebok, sier Sara Borhaug.

Stor entusiasme blant studentene

Oppholdet fant sted i samme periode som den første valgrunden i det tyrkiske presidentvalget, noe den svenske generalkonsulen informerte studentene om.

– Entusiasmen blant studentene er stor, noe som særlig kom til uttrykk i møte med det islamske mangfoldet. Islam er mye mer enn det som står i lærebøkene, og dette utenlandsoppholdet var en fin måte å vise fram kvalitetene i lærerutdanningen, sier Horsfjord.

I tillegg til at de besøkte en rekke landemerker i Istanbul, fikk lærerstudentene møte flere personer som ga dem innsikt i religiøs tematikk. Lise Marie og Sara trekker begge frem møtet med en sufi-sjeik som særlig givende.

Han snakket blant annet om fellesskap og kjærlighet innen sufismen, som er en retning innenfor islam som fremhever å finne guddommelig kjærlighet og kunnskap gjennom direkte personlig erfaring med Gud.

– Religion spiller en betydelig rolle i samfunnet her, og det er veldig store kulturforskjeller sammenlignet med Norge.

Studenter som lytter til en ansatte på et islamsk sufi-senter.
Omvisning på et islamsk sufi-senter var blant aktivitetene i løpet av oppholdet. Foto: Privat.

Fullfører studiene våren 2024

Lise Marie Skjervum og Sara Borlaug er begge fjerdeårsstudenter på grunnskolelærerutdanning trinn 1-7, noe som betyr at de om et drøyt år er ferdigutdannede lærere. Borlaug sier hun valgte å fordype seg i KRLE siden det er et viktig med gode lærere i faget.

– KRLE skal bidra til at elevene lærer å respektere og tolerere andre sitt syn. Personlig synes jeg det er spennende å erfare hvorfor folk tror, mens andre har fordommer. Kunnskap om religion er viktig for at et samfunn skal fungere, sier Borlaug.

– I religionsundervisningen skal vi snakke om også andre kulturer enn vår egen, så vi har vært heldige som har fått oppleve dette som en del av studiene. KRLE er et viktig fag som gjerne kunne fått en enda større rolle i skolen, sier Skjervum.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 19. juni 2023 08:45 - Sist endret 19. juni 2023 08:45