Får fortsette internasjonalt samarbeid

UNESCO Chair for utdanning for bærekraftig levesett ved HINN har blitt fornyet for en tredje periode.

Bilde av logoen til UNESCO Chair

En UNESCO Chair er et prosjekt og et team ved et universitet eller en høyere utdannings- eller forskningsinstitusjon som samarbeider med UNESCO for å fremme kunnskap og praksis på et område som er prioritert for både institusjonen og UNESCO.

Høgskolen i Innlandet og Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) ble tildelt UNESCO Chair for utdanning for bærekraftig levesett i 2015.

Denne uka fikk de beskjed om at de får forlenget avtalen en ny periode.

– Dette gjør at samarbeidet og aktivitetene kan fortsette i ytterligere 4 år til, sier en glad Chair-holder og leder ved Senter for Samarbeidslæring for bærekraftig utvikling, Robert James Didham.

Fremme internasjonalt samarbeid

Portrettbilde Robert James Didham
Førsteamanuensis Robert James Didham på Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk er sentral i Unesco Chair

Nettverket Unesco Chair ble opprettet i 1992 og har nå 850 medlemmer (Chairs) i 117 land.

Utnevnelsen gis institusjoner verden rundt som har fagmiljøer som utmerker seg internasjonalt innen utvalgte områder.

Formålet med en UNESCO Chair er å fremme internasjonalt samarbeid mellom universiteter gjennom kunnskapsdeling og samarbeid.

De er kompetansesentre som fungerer som tankesmier og brobyggere mellom akademia, sivilsamfunn, lokalsamfunn, forskning og myndigheter. De informerer politiske beslutningstakere, initierer nye undervisningsområder, bidrar til innovasjon gjennom forskning og politikkutvikling.

Direktøren for UNESCOs Future of Learning and Innovation Division, Sobhi Tawil, sier dette i forbindelse med fornyelsen av avtalen:

– Vi er sikre på at UNESCO Chair ved HINN vil fortsette å spille en avgjørende rolle, drive tverrfaglig forskning, tilby akademiske og opplæringsmuligheter, fremme bevissthet om bærekraftig og ansvarlig levesett, inkludert å ta opp spørsmålene om bærekraftig forbruk og produksjon samtidig som Sør-Sør-samarbeid styrkes.

Og han fortsetter.

– Vi er også glade for å merke oss at UNESCO Chair-aktivitetene koordineres av Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling og gjennom dets internasjonale partnernettverk, et konsortium av 33 partnere, akademiske institusjoner, frivillige organisasjoner, tenke-tanker og forskningsinstitusjoner som kontinuerlig samler ulike perspektiver og kunnskap om komplekse og sammenhengende problemstillinger knyttet til bærekraftig levesett.

Viktige områder

Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling har i samarbeid med sin internasjonale rådgivende gruppe for HINN ’s UNESCO Chair identifisert 6 prioriterte områder.

Disse er:

1. Forskning og konseptutvikling,
  2. Styrke høyere utdanningsinstitusjoner,
  3. Innovative læringsprosesser,
  4. Kapasitetsbygging og kompetanseutvikling,
  5. Partnerskap og samarbeid, og
  6. Rådgivning om utdanningspolitikk og informasjonsdeling.

Bilde av en seks sirkler inni hverandre med tekst

Gjennom disse prioriterte områder ønsker senteret å nå ut til et mangfold av interessenter, samtidig som de fortsetter sin kontinuerlige utvikling av læringsprosesser som fremmer et mer bærekraftig levesett.

Forskning, kapasitetsbygging og utdanningsaktiviteter fortsetter å være viktige områder samtidig som CCL legger betydelig vekt på rollen sin i å fremme sør-sør- og nord-sør-samarbeid.

Videre vil UNESCO Chair fortsette arbeidet med partnerskapsbygging, samarbeidet med UNESCO-programmer, samt rådgiving om utdanningspolitikk og deling av informasjon.

For mer informasjon vennligst besøk CCLs hjemmeside eller kontakt oss på CCL@inn.no

Publisert 16. mai 2023 11:44 - Sist endret 16. mai 2023 11:46