Pedagogikkstudiene fyller 50 år

Vi feirer pedagogikkstudiene på Lillehammers 50-årsjubileum med åpent fagseminar og boklansering.

Utsnitt av forsidene på de første studieplanene ved Hedmark og Oppland distriktshøgskole.

Pedagogene på Lillehammer inviterer til 50-årsjubileum. Det første studiet, Ett-årig studium i pedagogikk, startet i august 1971 med 34 studenter og en stab på fire lærere. Året etter startet det andre studiet, Ett-årig studium i spesialpedagogikk for yrkeslærere. I dag består miljøet av rundt tusen studenter fordelt på studier i pedagogikk og spesialpedagogikk fra begynnernivå til doktorgradsnivå og en fagstab på nærmere femti personer.

Lillehammer-pedagogene ville skape et alternativ til den «etablerte pedagogikken» ved Universitetet i Oslo, og var det første av flere alternative studier i 1970-årene. Alternativet rettet seg både mot pedagogikk som studiefag og forskningsfag. Miljøet betraktet pedagogikkens idé og oppdrag på en annen måte enn ledelsen ved Pedagogisk forskningsinstitutt (PFI) under Universitetet i Oslo. Motsetningen speilet en større, historisk diskusjon: Hva var fagets identitet og berettigelse, eller om en vil, fagets raison d`être?

13.15   Velkomst

• Velkommen v/ instituttleder Rune Hausstätter
  • Hilsen fra rektor Peer Jacob Svenkerud

Hva vil vi med Lillehammer-pedagogikken? v/ Ingrid Tvete

Skråblikk på Lillehammer-pedagogikkens betydning

• Sett fra Storhove, v/ Håvard Teigen

• Sett fra Stange, v/ Thor Ola Engen

• Den gang da - sett fra studentens side, v/ Trond Blindheim

Pause fra 15.00 - 15.30

Presentasjon av jubileumsantologi: Pedagogikkens idé og oppdrag.

Fagbokforlaget v/ redaktørene Harald Thuen, Synnøve Myklestad og Stine Vik

Harald Thuen, Synnøve Myklestad og Stine Vik  (Foto: Gro Vasbotten/HINN)
Synnøve Myklestad, Harald Thuen og Stine Vik er redaktører  for jubileumsantologien Pedagogikkens idé og oppdrag. (Foto: Gro Vasbotten/HINN)

Presentasjon av jubileumsantologi: Pedagogikkens idé og oppdrag.

Fagbokforlaget v/ redaktørene Harald Thuen, Synnøve Myklestad og Stine Vik

Hvem bestemmer hva livet er – de som lever det eller de som bestemmer?

v/ Tone Sævi

16.30: Avslutning av seminaret

Praktisk informasjon

Seminaret er åpent for alle og finner sted i studiested Lillehammers storstue Auditorium Bjørnstjerne Bjørnson på plan 2 ved kantina.

Bilde av Harald Øivind Thuen
Professor emeritus
harald.thuen@inn.no

Vel møtt!