Bruk av video i forskning

Få oppdatert kunnskap om ulike tekniske lyd- og videometoder og innsikt i problemstillinger knyttet til forskningsetikk, personvern og sikker datalagring.

Kamera som filmer arbeidssituasjon
Foto: Colourbox

Målsettinger

Målet er å oppnå bedre og oppdatert kunnskap om ulike tekniske lyd- og videometoder som man kan velge blant for best mulig forskningskvalitet, inkludert gode analysemetoder med tilhørende programvare.

Et annet og like viktig mål er å løfte kunnskapen om forskningsetikk, personvern og sikker datalagring innen videobasert forskning.

Seminaret holdes på norsk – med mulighet til å stille spørsmål og kommentere på engelsk.

Delmål

• å forbedre veiledningen til masterstudenter som vil benytte enkle videoopptak  selv, eller for gjenbruk av videobasert forskningsdata til masteroppgaven.
  • å kunne utnytte videomateriale fra egen forskning til studentundervisning.
  • å gjøre kjent mulig avtale mellom HINN og UiOs «Teaching Learning Video lab» om kjøp av spesialiserte tjenester for videoforskning

Målgruppe

Målgruppen er forskere på Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, og andre forskere ved HINN som også  kan dra nytte av å hente inn forskningsdata ved hjelp av video- og lydopptak.

Faglig seminarledelse

Faglige seminarledere er Kirsti Klette og Torgeir Christiansen fra Teaching Learning Video lab (TLVlab) - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (uio.no)

Les mer om:

Programskisse

Kl. 10.00 – 12.00 Prof. Kirsti  Klette snakker om og gir eksempler på bruk av video i forskning,

Kl. 12.00 – 12.45 Lunsj

Kl. 12.45 – 14.00 Forholdet til personvern (GDPR) med utforming av samtykke og rutiner for innsamling og lagring av videodata.  (Torgeir + Kirsti)

Kl. 14.00 – 15.00 Demonstrasjon av portabelt videolab-utstyr (Torgeir)

Påmelding

Meld deg på seminaret Bruk av video i forskning her.

Vel møtt i møterom 2N1103 i Biohuset i Holsetgata 20 på Hamar.

Rommet finnes foreløpig ikke i MazeMap, men du kan søke opp rom 2N1101 som ligger like ved.

Bilde av Anne Sofie Lofthus
Personvernombud