Det norske holocaust og antisemittisme

Tidsskriftet AGORA kommer i april med et stort temanummer om Holocaust. Høgskolen i Innlandet (HINN) inviterer i den anledning til seminar om det norske holocaust.

Piggtråd og lyskilder
Foto: Colourbox

Sted: Midtbyen skole, rom M227

Omslag Agora 1-2 2024 om holocaust
Omslaget til det nyeste nummeret av Agora.

Tidsskriftet AGORA utkommer i april med et stort temanummer om Holocaust. I den anledning arrangerer HINN et åpent seminar om det norske holocaust - med vekt på antisemittisme, minoritetspolitikk og Holocaust-fornektelse.

Det blir innledninger av redaktører og forfattere, samt spørsmål og debatt.

Geir O. Rønning: Innledning og presentasjon av utgivelsen
Espen Søbye: Hva sier de de norske folketellingene om den jødiske minoriteten, og om Holocaust?
Kjetil Braut Simonsen: Antisemittisme og Holocaust-fornektelse i Norge i etterkrigstida.

Spørsmål og debatt.

Arrangementet er åpent for alle, både ansatte, studenter og andre interesserte.

Om innlederne

Espen Søbye er filosof, og har arbeidet med historisk statistikk i Statistisk sentralbyrå. Har bl.a. utgitt bøkene: Kathe − alltid vært i Norge (2010) og Hva vet historikerne? Om hjemmefronten og deportasjonen av jødene (2021).

Kjetil Braut Simonsen er historiker arbeider som forsker ved Jødisk Museum. Er aktuell med boka: I skyggen av Holocaust - antisemittisme i norsk historie 1945 – 2023. (2023).

Publisert 2. apr. 2024 15:25 - Sist endret 17. apr. 2024 09:31