Høgskolen i Innlandet (HINN) har opprettet en interessegruppe knyttet til helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene.
Gruppa er tverrfaglig og består av deltagere fra pedagogikk-, norsk-, samfunnsfag-, naturfag- og religion seksjonene. For å få mer kunnskap om hva helhetlig seksualitetsundervisning er og hvordan det kan tematiseres i lærerutdanningene arrangerer vi en åpen digital fagdag for alle som er interesserte i temaet.
Vi ønsker å drøfte hva som ligger i begrepet helhetlig seksualitetsundervisning, få en innføring i rapporten «Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene - En evaluering av kompetansebehov og mulige tiltak» og få en redegjørelse for videreutdanningen «Universitets- og høgskolepedagogikk i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR)» ved OsloMet som kan inspirere fagansatte ved lærerutdanningsinstitusjoner.
Fagdagen er gratis og åpen for alle. Vel møtt!
Delta ved å følge denne lenken.
Program
12.00-12.25: Marianne Støle Nilsen: Hva er helhetlig seksualitetsundervisning?
12.25-12.50: Diskusjon i breakoutrooms: Hvordan forstår og praktiserer vi helhetlig seksualitetsundervisning i vår undervisning?
12.50-13.05: Pause
13.05-13.30: Stine H. Bang Svendsen: Hva kom fram i rapporten «Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene»?
13.30-13.55: Breakoutrooms: Hvordan kan vi følge opp rapporten i våre lærerutdanninger?
13.55-14.10: Pause
14.10-14.20: Åse Røthing: Hva er bakgrunnen for og innhold i videreutdanningen «Universitets- og høgskolepedagogikk i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR).
14.20-14.45: Breakoutrooms: Hvilken kompetanse er det behov for i skolen, og hvordan kan lærerutdanningene ivareta dette behovet?
14.45-15.00: Wenche Fjeld og Ellen Mælan: Avslutning – og innspill til en ny digital fagdag.
Innledere
Marianne Støle-Nilsen er utdannet allmennlærer ved Høgskulen på Vestlandet, og har en bachelorgrad og mastergrad fra Universitet i Bergen. Støle-Nilsen har lang erfaring som lærer i ungdomsskolen. Hun har skrevet masteroppgave i statsvitenskap om seksualitetsundervisning i ungdomsskolen, og har erfaring fra prosjekter med bl.a. Sex og Politikk, Sex og samfunn og Redd Barna. Hun har de siste årene undervist tusenvis av lærerstudenter om seksualitetsundervisning i skolen, samt holdt kurs og foredrag om temaet for mange ulike målgrupper.
Stine H. Bang Svendsen er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hennes forskningsfelt er kjønn, seksualitet og etnisitet som forskjell i og utenfor skole og utdanning. Hun jobber med dekoloniale perspektiver på utdanning, mangfold og inkludering i hele utdanningsløpet, samfunnsfagsdidaktikk som fremmer minoritetskunnskap, samisk skolehistorie og kjønns- og seksualitetsmangfold i skolen og seksualitetsundervisning i hele utdanningsløpet. Svendsen har sin doktorgrad fra NTNU i kjønnsstudier, med fokus på seksualitet, rase og rasisme i undervisning i ungdomsskolen.
Åse Røthing er professor i mangfold og seksuell helse ved Institutt for atferdsvitenskap ved Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet - Storbyuniversitetet. Røthing har doktorgrad fra Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo, innen religionssosiologi og kjønnsforskning. Hun arbeider med spørsmål knyttet til kjønn, seksualitet, rasisme, kritisk tenkning, mangfold og maktforhold i utdanningsfeltet, og har publisert en rekke bøker og artikler om disse temaene.
Kontaktperson
- E-post
- wenche.fjeld@inn.no