INN the LUP

To forskere fra LUP får 10 minutter hver til å presentere en bit av forskningen sin. Denne gang er det Ole Kolbjørn Kjørven med masterstudent Martin S. Nygård og deretter Andrea Young sin tur.

Banner - lupe med tekst INN the LUP

To forskere fra LUP får 10 minutter hver til å presentere en bit av forskningen sin. Etter hvert innlegg settes det av 10 minutter til spørsmål og samtale. Vi møtes i Læringslabben i Midtbyen Park på Hamar. Alt du trenger å gjøre er å møte opp.

Ta gjerne med matpakka di. Vi serverer kaffe.

Vi ønsker at så mange som mulig møter fysisk, men har du ikke anledning vil du kunne følge innleggene i Zoom. Hvis ansatte på Lillehammer vil sitte sammen og se på streaming av seminaret så har vi booket møterom C også de gangene det fysisk er på Hamar.

Innlegg 1:

Førsteamanuensis OLE KOLBJØRN KJØRVEN og masterstudent MARTIN S. NYGÅRD,

TITTEL: Ungdom møter Karpe SAS Spektrum-universet.

SPRÅK: Norsk

Sammendrag

Sommeren 2022 samlet Karpe over 100.000 i Oslo Spektrum. Mange ungdommer var til stede på det Karpe på egne nettsider omtaler som "diaspora pop", om "roots, belonging, family and upbringing, told in a seamless mix of traditions and languages." Hvordan erfarte ungdommer konserten, da med spesielt vekt på det flerkulturelle og flerreligiøse aspekter? Dette er spørsmål som ble stilt i en masteroppgave i KRLE levert våren 2023. Masterstudent Martin S. Nygård og veileder Ole K. Kjørven presenterer.

Innlegg 2:

Professor ved University of Strasbourg og professor II ved HINN Andrea Young.

TITTEL: Empowering students and raising critical language awareness
through a collaborative multidisciplinary project *

SPRÅK: Engelsk

Sammendrag

In this talk I will present some of the data collected during a participatory research project conducted within the context of the European project “LoCALL” (Local Linguistic Landscapes for Global Language Education in the School Context) in a lower secondary school in eastern France. After examining how teachers were able to leverage children’s home languages and raise their critical language awareness, we will analyse the pedagogical value of this project through the lens of concepts such as “plurilingual and pluricultural competence” (Coste, Moore & Zarate, 2009), “funds of knowledge” (González et al., 2005) and “educational partnerships” (Cummins, 2000).

Referanser

Coste, D., Moore, D., & Zarate, G. (2009). Plurilingual and pluricultural competence. Council of Europe.

Cummins, J. (2000). Language Power and Pedagogy: Bilingual Children in the Crossfire. Multilingual Matters.

González, N., Moll, L.C., & Amanti, C. (2005). Funds of knowledge: Theorizing practices in households, communities and classrooms. Routledge.

*Title of recently published chapter: CADI, Sonia; MARY, Latisha; SIEMUSHYNA, Maria & YOUNG, Andrea S. (2023) Empowering Students and Raising Critical Language Awareness Through a Collaborative Multidisciplinary Project, p.57-73 in Sílvia Melo-Pfeifer (Ed.), Linguistic Landscapes in Language and Teacher Education, Springer.

Publisert 1. juni 2023 17:12 - Sist endret 17. aug. 2023 11:24