Trenger skolen et verdigrunnlag?

HINN ønsker med dette velkommen til gratis konferanse: «Trenger skolen et verdigrunnlag? Overflødig garnityr eller forutsetning for den gode skole?»

Bildet viser strektegning på en tavle av tre elever som holder hender.

Formålet med konferansen er å kaste lys over hvordan skolens grunnleggende verdier, formulert i Opplæringslovens formålsparagraf (§1-1, 2. ledd) slik som «respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet» (jfr.), legger grunnlaget for «den gode skole». Samtidig vet vi at dette er verdier som utfordres sterkt i møte med en digital samtidskultur hvor det formidles verdier som trekker barn og unge i helt andre retninger og som ser ut til å ha sterk innflytelse på unges identitetsdannelse.

Gjennom bidrag fra sentrale nasjonale forskere vil vi rette søkelyset mot hvilken rolle og funksjon formålsparagrafens verdier har i dagens og morgendagens barnehage og skole og hvorfor disse verdiene er så viktige.

Målgruppe

Målgruppen for konferansen er lærere i barnehage og grunnskole, skoleledere, barnehage- og skolefaglig ansvarlige i kommunene, samt lærerutdannere, forskere og lærerstudenter.

Program

08.30 Registrering, kaffe

09.15 Velkomsthilsen

09.30 Hvilken rolle og funksjon har verdiene i formålsparagrafen i opplæringen? Professor Inga Bostad (UiO) vil utdype følgende spørsmål: Hvorfor bør skole og barnehage bygge sin virksomhet på noen grunnleggende verdier? Hvilken rolle og funksjon har verdiene i formålsparagrafen i skole og barnehage?

10.15 Pause

10.30 Skolens verdigrunnlag – en forutsetning for læring og danning? Professor em. Arne N. Jordet (HINN) knytter skolens verdier til anerkjennelsesteori. Han viser hvordan skolens verdier representerer psykososiale og samfunnsmessige betingelser for alle elevers læring og danning og utgjør et fundament for den gode skole.

11.15 Pause

11.30 Skolens verdigrunnlag og anerkjennelsesteori i praksis: Oppvekstsjef Tord Arnesen, Åmot kommune og barnehagesjef Lena Haugseth, Elverum kommune presenterer et forsknings- og utviklingsprosjekt hvor skolens verdigrunnlag og anerkjennelsesteori utgjør rammeverket. Forskere fra forskergruppen «Danning, verdier og kulturarv» presenterer noen funn fra et pågående forsknings- og utviklingsprosjekt fra en barne- og ungdomsskole i Innlandet.

12.15 Lunsj

13.00 Brytningen mellom fellesskapsverdier og individuelle rettigheter i Opplæringslovens §9 A-4? Jon Kristian Sørmo og Marit Kval Hagemoen, Statsforvalteren i Innlandet.

13.20 Er det en sammenheng mellom skolens verdier og god opplæring? Professor Thomas Nordahl (HINN) vil, med bakgrunn i funn fra skoleforskningen, vise hvordan skolens verdier legger grunnlag for en inkluderende fellesskole.

14.05 Pause

14.20 Influensere som digitale danningsagenter og skolen som motkultur? En samtidsdiagnose. Professor Henrik Syse (PRIO) drøfter brytninger mellom skolens verdigrunnlag og verdier barn og unge møter i en digital samtidskultur.

15.10 Plenumssamtale mellom bidragsyterne med spørsmål fra salen.

15.45 Avslutning

Påmelding

Konferansen er gratis, påmelding gjøres ved å følge denne lenken.

Påmeldingsfrist 6. oktober 2023.

Vel møtt til konferanse på studiested Hamar!

Kontaktpersoner

For forskergruppen Danning, verdier og kulturarv:

Bilde av Håvard Åsvoll
Professor
E-post
havard.asvoll@inn.no
Telefon
+47 62 43 04 16
Bilde av Harald Normann Løken
Førsteamanuensis
E-post
harald.loken@inn.no
Telefon
+47 62 51 78 40
Bilde av Arne Hilmar Nikolaisen Jordet
Professor emeritus
E-post
arne.jordet@inn.no
Telefon
+47 62 51 78 57
Bilde av Stian Sundell Torjussen
Førsteamanuensis
E-post
stian.torjussen@inn.no
Telefon
+47 61 28 81 17
Emneord: Skole, utdanning, pedagogikk, verdispørsmål
Publisert 17. aug. 2023 12:19 - Sist endret 9. okt. 2023 12:43