Samisk språkuke: 10 000 mygg og andre umulige oppgaver

Linn-Terese Bern forteller sørsamiske historier fra «Staloer tror at månen er et bål».

Bildet viser forsiden på boken Staloer tror at månen er et bål

Bokas omslag.

Buerie båeteme, Buorisboahtem, Bures boahtin, Velkommen til Gïellevåhko, Giellavahkku, Giellavahkku, Samisk språkuke og sørsamisk eventyr.

«10.000 mygg og andre umulige oppgaver» - Sørsamiske historier fra «Staloer tror at månen er et bål» av Kirsti Birkeland, fortalt av Linn-Terese Bern

Boka Staloer tror at månen er et bål - 25 sørsamiske eventyr gjenfortalt av Kirsti Birkeland er en eventyrsamling utgitt i 1986. Boken er illustrert av Alfhild Vekterli.

I tillegg til eventyrene inneholder boka boka en avsluttende bolk som inneholder et kart over de sørsamiske områdene, forklaring om eventyrenes stilling i den sørsamiske kulturen, beskrivelse av hovedpersonene i de sørsamiske eventyrene, takk til støttespillere og bidragsytere, litteraturliste og kildeliste.

Vel møtt i foajeen i hovedbygget på studiested Hamar!

Linn-Terese Bern er høgskolelektor i drama.

Bilde av Linn Terese Bern
Høgskolelektor
linn.bern@inn.no

Se hele programmet for Samisk språkuke 2022 ved Høgskolen i Innlandet.

Om Samisk språkuke

24. - 30. oktober 2022 (uke 43) arrangeres den samiske språkuka Giellavahkku.

Målet med Samisk språkuke er å løfte statusen til de samiske språkene, og øke kunnskap om samiske språk og kultur i hele samfunnet. Nettopp denne uka skal de samiske språkene høres og synes over alt.

Samisk språkuke har egen nettside, med program, ressurser og informasjon om språkuka.

Se hele programmet for Samisk språkuke 2022 ved Høgskolen i Innlandet.

Emneord: Samisk språkuke 2022
Publisert 26. aug. 2022 14:52 - Sist endret 12. des. 2022 18:24