Dekomp er basert på prinsippet om skolebasert utviklingsarbeid. Alle ansatte, med ledelsen i spissen, skal undersøke og videreutvikle egen praksis. En slik måte å drive utviklingsarbeid på påvirker praksisen i større grad enn individuelle tiltak og kortere kurs. Ordningen skal bidra til at skoleeiere gjennomfører egne kompetanseutviklingstiltak i samarbeid med UH-sektoren.
Høgskolen i Innlandet arbeider i partnerskap med regionens grunn- og videregående skoler om å øke kollektiv kompetanse i skolene. Målgrupper for kompetansetiltakene i tilskuddsordningen er lærere, ledere, andre ansatte og andre i organisasjonen som bidrar til kvalitet i grunnopplæringen. I grunnskolene samarbeider vi i nettverk med skoleeiere og i videregående opplæring samskaper vi på skolenivå.
Mål med strategien:
- Mer varig system der det ikke er behov for at staten kommer med nye, nasjonale satsinger
- Lokalt handlingsrom, tid til implementering, god kommunikasjon om mål og innhold i tiltaket og involvering av lærere og skoleeiere i beslutningsprosesser
- Utviklingsarbeidet skal bygge på utfordringene den enkelte skole eller kommune/fylkeskommune har, og føre til bedre læring for elevene
Dekomp skal bidra til å nå målene for grunnopplæringen:
- Alle skal ha et godt og inkluderende læringsmiljø
- Barn og unge som har behov for det, får tidlig hjelp slik at alle får utvikle sitt potensial
- De ansatte i kunnskapssektoren har høy kompetanse
- Alle lykkes i opplæring og utdanning
Nyttige lenker
Tilskuddsordningen for grunnopplæringen
Meld. St. 21 (2016-2017). Lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen
Meld. St. 28 (2015-2016). Fag - Fordypning - Forståelse - En fornyelse av Kunnskapsløftet
Meld. St. 6 (2019-2020). Tett på - tidlig innsats og inkluderende praksis i barnehage, skole og SFO
Kontakt:
- E-post
- hilde.friis@inn.no
- Telefon
- +47 62 51 76 25
- E-post
- egil.hartberg@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 75 67
- E-post
- lars.myhr@inn.no
- Telefon
- +47 62 51 76 49