Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (Dekomp)

Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (Dekomp) er en del av utdanningsdirektoratet sin modell for lokal kompetanseutvikling i skolen.

Dekomp er basert på prinsippet om skolebasert utviklingsarbeid. Alle ansatte, med ledelsen i spissen, skal undersøke og videreutvikle egen praksis. En slik måte å drive utviklingsarbeid på påvirker praksisen i større grad enn individuelle tiltak og kortere kurs. Ordningen skal bidra til at skoleeiere gjennomfører egne kompetanseutviklingstiltak i samarbeid med UH-sektoren.

Høgskolen i Innlandet arbeider i partnerskap med regionens grunn- og videregående skoler om å øke kollektiv kompetanse i skolene. Målgrupper for kompetansetiltakene i tilskuddsordningen er lærere, ledere, andre ansatte og andre i organisasjonen som bidrar til kvalitet i grunnopplæringen. I grunnskolene samarbeider vi i nettverk med skoleeiere og i videregående opplæring samskaper vi på skolenivå.

Mål med strategien:

• Mer varig system der det ikke er behov for at staten kommer med nye, nasjonale satsinger
  • Lokalt handlingsrom, tid til implementering, god kommunikasjon om mål og innhold i tiltaket og involvering av lærere og skoleeiere i beslutningsprosesser
  • Utviklingsarbeidet skal bygge på utfordringene den enkelte skole eller kommune/fylkeskommune har, og føre til bedre læring for elevene

Dekomp skal bidra til å nå målene for grunnopplæringen:

• Alle skal ha et godt og inkluderende læringsmiljø
  • Barn og unge som har behov for det, får tidlig hjelp slik at alle får utvikle sitt potensial
  • De ansatte i kunnskapssektoren har høy kompetanse
  • Alle lykkes i opplæring og utdanning

Nyttige lenker

Tilskuddsordningen for grunnopplæringen

Meld. St. 21 (2016-2017). Lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen