Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis er et av flere tiltak som skal bidra til at barn og unge får den hjelpen de trenger, enten de går i barnehage, grunnskole eller videregående skole.

Tiltaket ble innført i 2020/21 og skal sikre at kommuner har nødvendig kompetanse og tverrfaglig samarbeid rundt barnet til raskt å kunne gi et inkluderende læringsmiljø og dekke behovet for særskilt tilrettelegging hos barn og unge.

Satsingen på økt kompetanse i barnehager og skoler og de lokale støttetjenestene skal bidra til at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på barna som har behov for det. Samtidig skal oppgavene til Statped (den statlige spesialpedagogiske støttetjenester) bli tydeligere og mer spisset for barn med varige og omfattende behov.

Den overordnede målsettingen i Stortingsmelding 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO er et alle barn og unge skal gis mulighet for utvikling, mestring, læring og trivsel uavhengig av sine forutsetninger.

Målet med kompetanseløftet er at:

• Det skal bidra til at alle kommuner og fylkeskommuner har tilstrekkelig kompetanse tett på barna og elevene for å kunne fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging
  • Barnehager, skoler og støttesystemer rundt barn og unge skal jobbe sammen for å skape inkluderende fellesskap og tilpasse det pedagogiske tilbudet, slik at alle får et best mulig utgangspunkt for utvikling og læring

Nyttige lenker

Statsforvalteren i Innlandet

Nettverk for Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Kontakt:

Bilde av Hilde Friis