Retningslinjer masteroppgave Lektor og MIKS

Retningslinjene gjelder mastergradsstudier på studieprogrammene Master i kultur- og språkfagenes didaktikk (MIKS) og Lektorutdanning i språkfag ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk.

Fakultetets retningslinjer bygger på og er i tråd med forskrifter og nasjonale retningslinjer for lærerutdanningene. Masteroppgaven utgjør 45 studiepoeng.

Formål

Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning. Studenten skal knytte oppgaven til sin faglige spesialisering. Oppgaven skal dokumentere studentens evne til vitenskapelig metodebruk, argumentasjon og presentasjon i en lengre sammenhengende tekst. Arbeidet med masteroppgaven gir mulighet til å fordype seg innenfor et profesjonsrelevant fagområde som en selv er interessert og engasjert i. Studenten skal knytte oppgaven til sin faglige spesialisering, og en didaktisk dimensjon skal reflekteres i arbeidet.

Emneplanen for masteroppgaven i ditt studieprogram

Prosjektbeskrivelse

Før skrivearbeidet med masterprosjektet starter, leverer studenten en prosjektbeskrivelse på 2500-4000 ord (referanseliste ikke medregnet) og får denne godkjent. Eventuelle endringer av prosjektet skal godkjennes av veileder.

Krav til prosjektbeskrivelsen:

Følgende deler inngår vanligvis i en masteroppgave og skal være med i prosjektbeskrivelsen:

  • Tema for prosjektet
  • Problemstilling/forskningsspørsmål
  • Relevant tidligere forskning
  • Teoretisk rammeverk
  • Metode
  • Framdriftsplan

Prosjektbeskrivelsen skal være en sammenhengende akademisk tekst. Følg standardformatet for akademiske innleveringer ved Høgskolen i Innlandet. (Klikk her for å lese om nyttige råd til oppgaveskriving)

Samarbeid

Det er mulig å samarbeide om en masteroppgave uten å samskrive. Samarbeidet kan for eksempel handle om innsamling av data, eller problemstillinger som ligger nær hverandre, men likevel er forskjellige. Dette vil resultere i to uavhengige, individuelle masteroppgaver, hvor hver enkelt student alene står ansvarlig for innholdet.

Ved slikt samarbeid må studentene opplyse veiledere om at det foregår samarbeid, og være bevisst reglementet for fusk og plagiat (se https://www.inn.no/for-studenter/eksamen/fusk/ og https://www.inn.no/bibliotek/oppgaveskriving/unnga-plagiering/, og også punktet om vitenskapelig redelighet under “Innsamling av data, etikk og personvern”). Dersom en velger å samarbeide om datainnsamling, er det opp til studentene å lage avtaler om at begge har tilgang til materialet. Dette vil for eksempel være viktig dersom det oppstår uenigheter, eller dersom det oppstår forsinkelser hos den ene parten. 

Veiledning

Masterstudenter har både rett og plikt til å få veiledning på masteroppgaven innenfor studierettsperioden. Veileder tildeles av instituttet på bakgrunn av innmeldt tema/prosjektskisse/prosjektbeskrivelse, og studenten skal i samråd med veileder arbeide videre med utgangspunkt i denne.

Veileder og student utarbeider en plan for veiledningen med klare avtaler om tidspunkt for veiledning, frister for innlevering av tekst, og hva det skal veiledes på. Studenten og veileder avtaler for hver gang om veiledningen skal foregå ved personlig frammøte eller digitalt. Veiledningen kan avvikles individuelt eller i grupper.

Studentens plikter:

  • Studenten tar kontakt med veileder for å avtale første veiledningsmøte.
  • Studenten setter seg inn i gjeldende regler og rutiner for masterstudier, som studie- og emneplanen, høgskolens retningslinjer for masteroppgaver, høgskolens studieforskrift, gjeldende eksamensregelverk og innleveringsrutiner
  • Studenten sørger for å søke om godkjenning hos Norsk senter for forskningsdata (NSD) i tilfeller hvor dette er aktuelt.
  • Studenten utarbeider framdriftsplan og sørge for framdrift i veiledningsforholdet gjennom å ta kontakt med veileder, få avtalt veiledningsmøter og overholde avtalte frister. Studenten informerer veileder om forhold som kan ha betydning for veiledningen eller progresjonen i arbeidet, og eventuell kontakt med andre fagpersoner. Større avvik fra planen tas umiddelbart opp med veileder. Det vil normalt ikke bli gitt veiledning de siste to ukene før innlevering.
  • Studenten er forberedt til veiledningen og leverer skriftlig materiale til veileder i god tid før hver avtalt veiledning. Det skal være klare avtaler om hva det skal gis veiledning på.
  • Studenter som ikke møter til avtalt veiledningstid, mister retten til å få denne veiledningstida senere.
  • Studenten rådfører seg med veileder i forkant av innlevering av masteroppgaven i god tid før trekkfristen.

Veileders plikter: 

  • Veileder har plikt til å gi studenten veiledning på masteroppgaven innenfor studierettsperioden, blant annet ved
    • å gi råd om formulering og avgrensning av tema og problemstilling for masteroppgaven
    • å hjelpe studenten å orientere seg i faglitteratur innenfor området
    • å diskutere valg av teori og metode
    • å godkjenne metoder for datainnsamling og databehandling
    • å diskutere resultater og tolkning av datamaterialet
    • å påse at forskningsetiske retningslinjer følges
  • Veileder skal orientere om hva veiledningen innebærer for begge parter, inkludert hvor mye tid og ressurser som er satt av til veiledningsforholdet, og avklare med studenten hvilke former for tilbakemelding som skal gis.
  • Veileder skal legge til rette for at studentens framdriftsplan kan gjennomføres.
  • Veileder skal være forberedt til veiledningen. 
  • Veileder skal sette seg inn i studie- og emneplanens krav til masteroppgaver, høgskolens retningslinjer for masteroppgaver, høgskolens studieforskrift og gjeldende eksamensregelverk.

Veiledningsforholdet blir brutt dersom:

  • Studenten ikke søker og benytter veiledningstid innenfor de tidsrammene som er satt for arbeidet med masteroppgaven.
  • Studåenten ikke leverer masteroppgaven i løpet av det semesteret masteroppgaven var planlagt levert iht. studentens utdanningsplan og framdriftsplan, og det ikke foreligger en revidert framdriftsplan som er godkjent av veileder. 
  • Kontakten mellom student og veileder har opphørt, og studenten ikke responderer på henvendelser fra veileder. I slike tilfeller må veileder gi beskjed til studieprogramansvarlig så tidlig som mulig.
  • Studenten har sluttet på studiet eller mistet studieretten.

Studenter som har forlenget arbeid med masteroppgaven grunnet avmelding til eksamen eller gyldig fravær, får ikke ekstra veiledning ut over det fastsatte antall veiledningstimer. Ved ikke bestått karakter (F) har studenten rett og plikt til noe ytterligere veiledning. Ny veileder kan oppnevnes av instituttet.

Masterseminarer/masterkonferanse

Det enkelte studieprogram vil arrangere ulike møteplasser for studenter som skriver masteroppgave, hvor de får informasjon om og inspirasjon til arbeidet. Følg med på informasjon som blir gitt på ditt studieprogram.

Formelle krav/Masteroppgaven

Masteroppgavens omfang (ikke inkludert forside, forord, sammendrag, innholdsfortegnelse, fortegnelser over illustrasjoner, tabeller og figurer, referanseliste og vedlegg) er 30000 ord +/- 10% for individuelle oppgaver.

Masteroppgaven inneholder normalt følgende:

Forside

Skal gi opplysninger om: Høgskolen og fakultetets navn, kandidatens navn, tittel, type arbeid (masteroppgave), studieprogram, årstall. (https://www.inn.no/bibliotek/oppgaveskriving/anbefalinger-til-oppsett-av-oppgaver/)

Forord

Valgfritt

Forordet skal være kort (inntil én side). Det inneholder opplysninger som vanligvis ikke hører hjemme i selve teksten, men kan si noe om bakgrunnen for prosjektet og målgruppa. Det kan også inneholde en takk til veiledere og andre personer eller institusjoner som har bistått.

Sammendrag

Oppgaven skal ha et sammendrag på norsk og et på engelsk. I sammendraget på engelsk må den engelske tittelen oppgis. Sammendraget skal være en kortversjon av oppgaven og inkluderer bare de vesentligste resultater og konklusjoner. Sammendraget bør være på 150-250 ord.

Innholdsfortegnelse

Oppgaven skal ha en innholdsfortegnelse som synliggjør overskrifter og nivånummerering. På høgskolebibliotekets nettsider finnes det instruksjonsvideoer for utarbeiding av automatiske innholdsfortegnelser 

(https://www.inn.no/bibliotek/oppgaveskriving/anbefalinger-til-oppsett-av-oppgaver/)

Fortegnelse over eventuelle illustrasjoner, tabeller og figurer

For mer informasjon om bruk av illustrasjoner, tabeller og figurer: https://sokogskriv.no/skriving/formelle-krav-til-oppsett.html#figurer-og-tabeller

https://www.inn.no/bibliotek/oppgaveskriving/colourbox/

Sjekk rettigheter ved bruk av bilder og illustrasjoner.

Hoveddel

Det er flere måter å disponere en masteravhandling på, og det er ikke ett absolutt krav til hva som skal inngå. Rekkefølge, dimensjonering og innhold i de ulike delene (punktene) kan variere. I parentesene under hvert kulepunkt er det angitt mulig innhold.

- Innledning (Presentasjon av tema, problemstilling, bakgrunn og begrunnelser, hensikt med oppgaven, teoretiske tilnærminger, avgrensninger av oppgaven, eventuelle begrepsavklaringer/definisjoner, oppgavens oppbygging.)

- Kunnskapsstatus for det feltet og den problemstillingen oppgaven dreier seg om. (Hvilken forskningsbasert kunnskap finnes allerede, og hva innenfor denne kunnskapen er det masteroppgaven legger til grunn? Herunder teoretisk og empirisk basert kunnskap. Finnes det annen erfaringskunnskap fra feltet som har kommet fram på andre måter enn gjennom forskning og som er særlig relevant?)

- Teori (Valgte begreper og perspektiv, hvorfor disse er valgt og hvordan de bidrar til å belyse, beskrive eller forklare informasjonen og analysene som (skal) gjøres i masteroppgaven)

- Framgangsmåte for undersøkelser – metode (Hva er undersøkt og hvordan er undersøkelsene lagt opp og gjennomført?)

- Resultat, analyse, tolkninger og drøfting (Hva har kommet fram som resultat av undersøkelsene? Hvordan er resultatene tolket og analysert? Hva er det resultatene betyr i forhold til masteroppgavens spørsmål og problemstilling?)

- Konklusjon (Hva er svaret(ene) på spørsmålene som er stilt i masteroppgaven? Hva er oppgavens bidrag til ny kunnskap i dette feltet? Hva er begrensningene ved de resultater masteroppgaven har kommet fram til? Hvordan kan resultatene av masteroppgaven følges opp videre, eventuelt i forhold til ny forskning og/eller fagutvikling?)

Referanseliste

Referanser og referanselister skal være i APA-stil. Det stilles strenge krav om etterrettelige og eksplisitte henvisninger til de kildene en forsker bygger sitt arbeid på. Bruk bibliotekets nettsider aktivt i arbeidet med masteroppgaven for å sikre god kildebruk og unngå fusk: 

https://www.inn.no/bibliotek/oppgaveskriving/kildehenvisninger-og-litteraturliste

Fotnoter og vedlegg

Eventuelle fotnoter og vedlegg

Innsamling av data, etikk og personvern

Bruk Høgskolens ressursside om datainnsamling og personvern i studentoppgaver: https://www.inn.no/bibliotek/oppgaveskriving/datainnsamling-og-personvern/

Veileder har, i samråd med studenten, ansvar for å vurdere arbeidets juridiske og etiske sider, men studenten har et selvstendig ansvar for å følge gjeldende lover og forskrifter og retningslinjer for forskningsetikk i sitt arbeid. Selv om prosjektet ikke meldes i NSD, skal veileder informeres om og godkjenne datainnsamling på forhånd.

Vitenskapelig redelighet handler om at studenten gjennom arbeidet med oppgaven handler i overensstemmelse med det etiske regelverket som ligger til grunn for all pedagogisk forskning. Forskningsetikkloven §8 definerer «vitenskapelig uredelighet» som «forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd med god vitenskapelig praksis som er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av forskning» (Se: lovdata.no/lov/2017-04-28-23). Et viktig punkt i vitenskapelig redelighet er god kildebruk. Vitenskapelig uredelighet vil medføre at studenten ikke vil få godkjent masteroppgaven.

Datainnsamling av personopplysninger må meldes til NSD (Norsk senter for forskningsdata) minst 30 dager før datainnsamlingen skal starte.

Se https://www.nsd.no/personverntjenester/fylle-ut-meldeskjema-for-personopplysninger

Innleveringsrutiner

Masteroppgaven leveres elektronisk i Inspera innen innleveringsfristen. Oppgavens tittel på originalspråk og på engelsk skal registreres i Inspera innen innleveringsfristen. Ta kontakt med IT brukerstøtte ved problemer med Inspera. Kontakt eksamenskontoret for andre praktiske spørsmål om innlevering.

Innleveringsfrister:

15. mai kl. 12.00 (oppmeldingsfrist 1. mars)

15. september kl. 12.00 (oppmeldingsfrist 15. august)

15. januar kl. 12.00 (oppmeldingsfrist 1. oktober)

Vurderingskriterier

Oppgaven skal først og fremst vurderes ut fra faglig kvalitet, i samsvar med den nasjonale normen for karakterskalaen og læringsutbyttebeskrivelsen for masteroppgaveemnet. De følgende punktene blir særlig vektlagt i vurderingen, men ikke alle deler av hvert punkt vil være relevant for alle typer oppgaver. Se også læringsutbyttebeskrivelsene for din masteroppgave:

• Hvor god faglig begrunnelse gis for valg av problemstilling? Brukes hensiktsmessige metoder for å svare på problemstillingen?

• I hvilken grad gis det en selvstendig presentasjon av tidligere forskning og av relevant teoretisk rammeverk for oppgaven, og i hvilken grad er det gjort tydelig hvordan teorien er relevant for oppgaven? I hvilken grad støtter oppgaven seg på sentral internasjonal forskning?

• I hvilken grad er forskningstilnærming, metoder for datainnsamling, innsamlet data, og analysemetoder presentert på en gjennomsiktig og troverdig måte? I hvilken grad er disse punktene begrunnet i forskningsspørsmål og vitenskapsteoretisk perspektiv? I hvilken grad er det gjort forskningsetiske vurderinger?

• I hvilken grad gis det en hensiktsmessig presentasjon av resultater? I hvilken grad diskuteres funn og svar på forskningsspørsmålene opp mot tidligere forskning og teori? 

• I hvilken grad diskuteres implikasjoner for videre forskning? I hvilken grad diskuteres samfunnsrelevans og implikasjoner for arbeidet i skolen?  

• I hvilken grad finnes det en kritisk diskusjon av studiens begrensninger og styrke?

• I hvilken grad er det sammenheng mellom oppgavens ulike deler? I hvilken grad er strukturen oversiktlig og leservennlig? I hvilken grad har oppgaven et godt og presist språk? I hvilken grad vises koherens i stil, figurvalg, tabeller og referanser? Følges de formelle kravene til oppgaven?

Sensur

Masteroppgaven blir vurdert etter karakterskalaen A-F, der E er laveste ståkarakter

(Klikk her for å se nasjonal karakterskala)

Det er ikke adgang til å få vurdert ny eller omarbeidet masteroppgave når studenten tidligere har fått vurdert masteroppgaven til bestått resultat i samme studieprogram.

Oppgaven vurderes av en uavhengig kommisjon som består av minimum to sensorer, minst en ekstern. Sensurfrist for masteroppgaver er seks uker.

Ikke levert masteroppgave

Hvis avtalt tidspunkt for innlevering av masteroppgaven ikke overholdes, må studenten melde seg av eksamen (innlevering) innen 14 dager før innleveringsfristen. Studenten må i forkant også varsle veileder og studieveileder om dette, samt utarbeide revidert fremdriftsplan for masteroppgaven. Revidert fremdriftsplan skal inneholde informasjon om hvor langt studenten har kommet i prosjektet, hvilket arbeid som gjenstår, tidsplan for gjennomføring og planlagt ny innleveringsdato. Denne planen må godkjennes og signeres av veileder, og deretter sendes til studieveileder. Ny innleveringsfrist avtales med veileder og studieveileder.

Dersom studenten ikke melder seg av eksamen innen 14 dager før innleveringsfristen, og ikke leverer masteroppgaven, vil det bli registrert at studenten har brukt et eksamensforsøk. Også i slike tilfeller skal studenten utarbeide revidert framdriftsplan for masteroppgaven som skal godkjennes av veileder. Ny innleveringsfrist avtales med veileder og studieveileder.

Ikke bestått masteroppgave

Dersom en masteroppgave er vurdert til ikke bestått, kan omarbeidet masteroppgave leveres til sensur på nytt én gang, til avtalt tidspunkt. I slike tilfeller tar studenten kontakt med veileder og studieveileder for å avtale veiledning og ny innleveringsfrist. Veiledning er obligatorisk for å kunne melde seg opp til ny innlevering. Studenten innhenter bekreftelse fra veileder, og sender denne til eksamenskontoret før oppmelding til ny innlevering. Ny innlevering må skje innenfor gjenstående studierettsperiode, til en av de tre faste innleveringsfristene. 

Sist endret 15. mai 2024 13:51