Ny modul i kompetansepakke for Udir

Senter for livslang læring har, på oppdrag fra Udir, utviklet en ny modul i Udirs kompetansepakke. Modulen støtter skolenes arbeid med å videreutvikle vurderingspraksis i tråd med nytt læreplanverk og endringene i vurderingsforskriften.

Model som viser numrene på de syv modulene i kompetansepakka med titler.

Modell av de ulike modulene i Udirs kompetansepakke med støtte for innføring av nytt læreplanverk LK20. 

Egil Weider Hartberg ved SELL har hatt hovedansvaret for å utvikle modulen, som bygger på modul 2 og 5 som ble laget i 2020. De ulike delene i modulen henger sammen, og kan tas som en helhet eller som ulike deler over tid.Bilde av Egil Hartberg som videoforeleser, samt oversikt over innholdet i modulene.

Modulen har seks deler:

  • formål med underveisvurdering
  • å gi retning for elevenes læring, i tråd med læreplanen
  • å følge med på elevenes kompetanse og utvikling
  • dialog om mestring, utvikling og videre læring
  • helhetlig og integrert underveisvurdering i praksis
  • standpunktvurdering

De fem første deler handler om underveisvurdering. Den siste delen legger til rette for arbeid med standpunktvurdering og er spesielt rettet mot ungdomstrinn og videregående skoler.

Av Kathinka Blichfeldt
Publisert 1. juni 2022 14:16 - Sist endret 4. okt. 2022 16:15