Tre millioner til kompetanseløft

HINN v/Handelshøgskolen ved Senter for livslang læring har fått midler til å utvikle et nytt studietilbud rettet mot avfalls- og gjenvinningsbransjen i Innlandet.

To renovatører i gule jakker som smiler til hverandre.

GLØR er en av aktørene som er involvert i samarbeidet. Foto : GLØR v/Thea Roverud Rusten.

– Dette er gode nyheter for oss og jeg vil takke alle våre ansatte som har vært involvert i det gode søknadsarbeidet som nå har ført til at vi får disse midlene, sier leder for Senter for livslang læring, Mette Villand.

Samarbeid med flere aktører

Prosjektet er resultat av samarbeid med seks interkommunale avfallsselskap i Innlandet (GLØR, SIRKULA, SØIR, HRA, Horisont Renovasjon og MGR). 3 millioner kroner er bevilget til å utvikle og gjennomføre et skreddersydd program innenfor bærekraft, sirkulær økonomi og strategisk kommunikasjon.

– Kompetanseprogrammet retter seg mot ledere og ansatte i de samarbeidende bedriftene, og tilbudene skal utvikles i tett dialog mellom HINN og bransjen, sier Villand.

Del av nasjonal satsing

Det er nasjonalt fire bransjeprogram som får penger for å møte behovene i arbeidslivet og legge til rette for kompetansepåfyll og utvikling, blant dem avfall- og gjenvinningsbransjen, som får drøyt 24 millioner kroner. Hensikten er at midlene skal resultere i korte og relevante videreutdanninger.

I vårt tilfelle så får vårt kompetanseprogram for avfalls- og gjenvinningsbransjen drøyt tre millioner kroner av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), som administrerer ordningen. Dette er først og fremst rettet mot ansatte i avfalls- og gjenvinningsbransjen i Innlandet, men HINN vil også vurdere å tilby dette tilbudet til en nasjonal målgruppe etter prosjektperioden.

– Disse kompetansetilbudene skal være korte og fleksible, og skal kunne tas i kombinasjon med jobb. Opplæringen vil være praktisk rettet, og undervisningen vil veksle mellom fysiske samlinger ute hos bedriftene, i kombinasjon med nettstøttet undervisning, sier Villand.

Skal utvikle to studieemner

Veien videre innebærer at to studieemner på 7,5 studiepoeng skal utvikles og gjennomføres som del av dette samarbeidsprosjektet. Det blir ett emne i sirkulær økonomi og bærekraft og ett i strategisk kommunikasjon, miljøpsykologi og krisekommunikasjon. Programmet har en varighet på tre år og oppstart vil være høsten 2023.

– Målet er å øke kompetansen for å møte bransjens fremtidige omstillingsbehov som følge av det grønne skifte, og bidra til å gjøre overgangen til sirkulær økonomi lettere, sier Villand.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe, sier en pressemelding at pengene skal gi ansatte og bedrifter i hele landet den oppdaterte kunnskapen de trenger.

– Vi merker at det er stort behov for slike fleksible etter- og videreutdanningstilbud, og disse pengene skal gi ansatte og bedrifter i hele landet den oppdaterte kunnskapen de trenger, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe, i en pressemelding.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 9. juni 2023 09:15 - Sist endret 9. juni 2023 09:15