Creds med internasjonalt samarbeid

Nylig fikk CREDS besøk fra en delegasjon fra Rennes School of Business i Frankrike. Bakgrunnen var at CREDS allerede har etablert et internasjonalt samarbeid med den anerkjente franske handelshøyskolen om felles ph.d-utdanning.

Gruppebilde av ansatte ved Creds og besøkende fra Frankrike

Det var i 2023 at Høgskolen i Innlandet,  CREDS og Rennes fikk på plass et såkalt «double degree» samarbeid, med doktorgradsstipendiater tilknyttet begge steder. Rennes School of Business har to stipendiater som startet på ph.d-løpet i høst, og CREDS fikk en på plass en ny stipendiat fra januar. Så allerede nå er tre innrullert i det doble ph.d-programmet som betyr at man får følge kurs ved begge institusjoner, og får vitnemål fra både Norge og Frankrike. Det er Høgskolen i Innlandet som offisielt tildeler dem ph.d-graden. Dette semesteret skal alle være i Rennes, mens neste semester skal alle være i Kongsvinger.

Inspirerende møter

Dette var første gang representanter for de to institusjonene møtte hverandre fysisk noen kalde dager i Kongsvinger i januar. Her fikk de virkelig kjenne den norske vinteren på kroppen.

- I Kongsvinger fikk vi muligheten til å bli bedre kjent med hverandre og hadde en kreativ workshop for bokkapitler til en kommende bok med tittelen "Smartere Grønn Innovasjon". Vi kom opp med noen utmerkede ideer under arbeidet, sier Gabriel Linton, førsteamanuensis ved CREDS, og leder av forskergruppen «Smarter Greener Innovation». Det var forskergruppen som inviterte, finansierte og stod ansvarlig programmet ved det 3 dagers lange besøket.

Vellykket workshop

Så gikk turen videre til et phd seminar samarbeid med Universitetet i Karlstad. I Karlstad fokuserte de på doktorgradsstudentene og samarbeidet med Centrum för Tjänsteforskning (CTF) og deres doktorgradsprogram. Programmet bestod blant annet av å dele forskningsideer og lære mer om doktorgradsprosessen, samtidig som de utviklet sitt profesjonelle nettverk.

- Jeg har lært mye gjennom deltakelse i diskusjoner, lytting til forskjellige forskningsagendaer og mottatt verdifulle kommentarer om forskningsemnet mitt fra andre doktorgradsstudenter, professorer og erfarne forskere. Jeg likte virkelig utvekslingen av ideer under workshopen, sier Bradley Stone, som er en av stipendiatene på det doble ph.d-programmet.

For uten de to doktorgradsstipendiatene hadde også to professorer tatt turen fra Rennes. Foruten det internasjonale samarbeidet med doktorgradsstipendiatene er også ideen å utvikle forskningssamarbeid på tvers av landegrensene.

- Mitt inntrykk av CREDS er at det er en tett og sammensveiset gruppe med en svært kollegial ånd og der det er en god overlapp mellom de ulike forskningsprosjektene. Jeg liker også måten de innlemmer doktorgradsstudenter i arbeidet til gruppen, og dette er noe vi kan lære av i Rennes, sier Dermot Breslin, professor ved Rennes School of Business.

Utforske naturen

Le Quynh er den andre av stipendiatene som startet ved Rennes i høst, og som kommer til Kongsvinger for utveksling neste semester.

- Jeg ser frem til å få mer kunnskap og erfaring fra kurs og seminarer ved Hinn, bli kjent med kollega og bidra til forskningssamfunnet i CREDS. Jeg ser også frem til å utforske mat, kultur og naturen i Norge, noe som vil bli en egen spennende reise for meg, sier Le Quynh.

Frem til høsten har gruppen regelmessig kontakt digitalt og planen er at representanter fra CREDS skal besøke Rennes i løpet av våren.

Publisert 19. jan. 2024 11:38 - Sist endret 19. jan. 2024 11:38