Fant hverandre på Søknadslab

Forskerstøtteteamet på handelshøgskolen har i høst gjennomført piloten Søknadslab for å fremme tverrfaglig samarbeid og sende bedre forskningssøknader.

to menn og tre kvinner stiller opp smilende i skolelokale

Forskere fra CREDS, IØK, OLS og Østlandsforskning fant hverandre på Søknadslab.

Foto: Jørgen Flint / HINN

I fire dager har 15 kollegaer med en forskningsidé fått presentert de forskjellige elementene som en god søknad til et forskningsprosjekt inneholder, som for eksempel budsjettering, impact, visualisering, formidling og sammensetting av prosjektteamet.

Akkurat det siste var midt i blinken for en gjeng fra CREDS, OLS, Østlandsforskning og Institutt for Økonomifag.  Gabriel Linton, Rolf Gunnar Findsrud, Monica Adele Breiby, Iveta Malasevska og Anne Jørgens Nordli fant hverandre på Søknadslab. Nå utvikler de en søknad til et samarbeidsprosjekt i Norges Forskningsråd med tittelen ‘Shaping new sustainable practices’. Målet er å få kunnskap om hvordan man kan utvikle bærekraftig og regenerativt reiseliv.

-Vi fant raskt ut at vi tematisk tenker likt og utfyller hverandre, forteller Monica Breiby. -På første samling med Søknadslab skjønte vi at det er lurt å kombinere våre ideer til en søknad.

Bedre søknader og mer samarbeid

Målet med HHS’ Søknadslab er todelt: fakultetet ønsker å sende inn bedre forskningssøknader og å stimulere samarbeid på tvers av forskningsmiljøer.

Prodekan Anstein Gregersen sier at han har et positivt inntrykk av første gjennomføring: -Det har vært en meget god oppstart med interessante prosjekter og vi ser allerede at samarbeidet øker.

Sju deltakere pitchet sine prosjekter på siste allmøte og noen har allerede fått henvendelser fra kollegaer som er interessert i å bidra i søknadsprosessen og forhåpentligvis forskningsprosjektene.

Se allmøte tilbake her

Ny runde i vår?

Etter fire dager med presentasjoner, diskusjoner, idemyldring og iherdig skrivearbeid, blir det i løpet av de neste måneder sendt prosjektsøknader til blant annet NFR, Kavli fondet og noen sikter på Horizon Europe.

Forskerstøtteteamet samler nå inn tilbakemeldinger fra deltakerne. Innspillene tas med videre i utbedringen av workshopen og planen er å snart kjøre en ny runde med Søknadslab, kanskje allerede til våren.

Emneord: søknadslab, workshop, forskningsstøtte, forskningssøknad Av Windy Kester Moe
Publisert 4. des. 2023 11:02 - Sist endret 4. des. 2023 14:06